Helsehistorier av folk - til folk
Forskning

Lege Berit Nordstrand: – Rett fett for tarm og vekt!

– Du blir ikke fet av å spise naturens fett.
– Like lite som du blir søt av å spise sukker.
Lege Berit Nordstrand viser deg seks trinn for sunn tarm, friskere kropp og klart hode.

Av lege Berit Nordstrand

Tarm: teksten er hentet fra Berit Nordstrands siste bok: Tarmens medisin.
Dette er andre av seks artikler for bedre tarmhelse.
Første artikkel finner du her: Fermentert mat og drikke.

Jo mer sukker og raffinerte hvite kalorier du spiser, desto større insulinbølger og mer helsefarlig bukfett får du.
Bukfett øker risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdommer og kreft.
De betennelsesstoffene som bukfettet lager, svekker dessuten hjernen.

Fettfobi er gammeldags

På midten av 1980-tallet fikk fettet skylden for en stor økning av hjerte- og karsykdommer i de fleste vestlige land.
Siden den gang har fettredusert mat fått erstatte naturlig fete råvarer.
Det ble trendy med fettredusert, magert og lett, og matvareprodusentene tilbød produkter hvor fettet var erstattet med karbohydrater, gjerne i form av sukker.
Smør ble byttet ut med lettvarianter av plantemargarin.

Fedmeepidemi

Samtidig begynte befolkningen i vestlige land å legge på seg.
Fedmeepidemien fortsetter til tross for mager og lett mat, streng kaloritelling, råd om mer fysisk aktivitet, medisinering og kirurgi.
Stadig yngre mennesker rammes av livsstilsrelaterte helseplager, og ifølge WHO er mer enn 1 milliard mennesker overvektige.
Til tross for nye og solide beviser opprettholder norske helsemyndigheter rådet om fettredusert, magert og lett.

Tarmen trenger fett

Nyttige bakterier i tarmen trives med fermenterbare fiber og fett.
Jo flere raffinerte hvite kalorier du spiser, desto mer svekker du ditt indre jordsmonn.
Det er flere år siden store kunnskapsoppsummeringer frikjente mettet fett som syndebukken bak den høye forekomsten av hjerte- og karsykdommer (Siri-Tarino, 2010).
I Sverige anbefales naturlig fet mat med lite karbohydrater mot både overvekt og type-2-diabetes.

Surdeigsbrød for tarmen, smaken, og lykken...(Foto: Simen Grytøyr)
Fermentert for tarmen!

Fint fett

Fornuftige mengder naturlig fete råvarer som

  • nøtter og frø
  • fet fisk
  • avokado
  • oliven
  • egg
  • smør og kokosfett har aldri vært farlig.

Det er de ingrediensene som erstatter fettet i mager mat – karbohydratene – som er farlige.
Norske myndigheter holder likevel på sitt råd om å erstatte naturlig smør med margarin som kan inneholde både omega-6-rik solsikkeolje, fargestoffer, smaksstoffer og herdet fett.

Lavkarbo er ikke pølser og bacon

Lavkarbo er ikke synonymt med en LCHF-diett, hvor mange spiser for mye kjøtt, pølser og bacon.
På lavkarbo bør du velge lavglykemiske karbohydrater i form av fiber som sikrer deg

  • stabilt blodsukker
  • rikholdig tarmbakterieflora
  • dempet inflammasjon
  • mindre oksidativt stress
  • bedre vektutvikling
  • friskere kropp

Beinkraft

God gammeldags kraft er medisin i ordets rette forstand. Den er kjent for å

  • bedre fordøyelsen
  • lege lekk tarm
  • dempe betennelser
  • bygge sterke bein og
  • gi god psyke

Kraft på bein, bindevev, brusk, fiskeavskjær og skalldyr har vært en del av vår matkultur i mange tusen år.
I et vestlig kosthold har imidlertid buljongterningen skjøvet kraften ut av det moderne kjøkken, og nå trenger vi den sårt som medisin mot moderne helseplager. Vi må vi ta kraften tilbake.

Kraft er tradisjon

Over hele verden blir kraft brukt i tradisjonsmat og moderne folkemedisin. Den har til og med kommet seg inn på klinikker i behandling av moderne helseplager som

  • forstyrret tarmbakterieflora (dysbiose)
  • lekk tarm
  • inflammasjon, betennelser
  • nevrologiske lidelser

Behandlere verden over forteller om en betydelig effekt ved sine klinikker.
Det er dessverre forsket lite på kraftens fascinerende egenskaper, men det er forsket mye på hvert enkelt næringsstoff som kraften bidrar med.
Bestanddeler fra bein, beinmarg, sener, brusk, kjøttbiter og skinn siver ut i kokevannet godt hjulpet av litt eddik.
Beinkraften blir rik på både smak og gode byggeklosser.
Av mineraler, fett, kollagen og proteoglykaner er nok kollagenet det aller viktigste.