Kyrre er i ketose: – Med denne metoden forsvinner fettet!

Kyrre mister fett i ketose. På to uker har han gått ned seks kilo.
– En glede å gå inn hakk på beltet!
Slik gjør han det.

Ketose:
Er det ikke bare å trene mer og spise mindre?
– Nei, erfarer Kyrre Ødegaard (45).
Ikke for de kiloene som har grodd seg fast gjennom år.
– Jeg er en livsnyter. Har alltid trent, danser salsa, men for mye øl og brød og kos har satt seg over tid. Som singel har jeg levd livet, smiler Kyrre.
Han gleder seg til å danse salsa med mindre mage.
Før var bil statussymbolet, nå er det kropp, mener Kyrre.

Ketose

Minimalt av karbohydrater, mye protein og fett. Da går kroppen i ketose.

– Jeg smiler når jeg går på vekten om morgenen, sier Kyrre.

  • Kyrre har redusert inntaket av karbohydrater til under 10 gram per dag.
  • Har økt mengden protein til 70 gram per dag. (Avhenger av kroppsvekt.)
  • Han spiser ubegrenset med fett, fett  utgjør ca 75% av daglig behov for kalorier
  • Han har matpause fra 19:00 til 12:00 neste dag. (Periodisk faste)
  • Han spiser maks tre måltider om dagen.
  • Han unngår sukker, søtning og alkohol.
  • Ingen småspising mellom måltidene fordi det bidrar til en mer stabilt insulin, og til mindre oppblåst mage.
Kyrre går ned i vekt i ketose. Se hvordan han gjør det lenger ned i artikkelen.

Ketose setter fart i fettforbrenningen fordi kroppen ikke lenger finner glukose tilgjengelig som brennstoff.
Når lagret fett omdannes til ketonlegemer – da er du i ketose.
Ketonlegemer hemmer appetitten, og gir energi til kropp og hjerne.
– Humøret mitt svingte i begynnelsen, nå henter jeg meg inn fortere. Jeg er mindre sint og irritert. Føler meg lettere i hodet også.

Veddemål med sjefen

– Jeg har alltid følt at kroppsfasongen min er litt sånn med mage…
I juni veide Kyrre over 90 kilo. Han er 1,78 høy.
Kyrre har et veddemål med sjefen på forlaget der han jobber utenfor Oslo. Slaget står første oktober.
– Sjefen skal ned til under 100 kilo. Jeg skal til under 80. I dag veide jeg 86 kilo.
– Den som taper må betale for en bedre middag første oktober. Vi er konkurransemennesker begge to…

Meditasjon og matte

Meditasjon hjelper Kyrre. Tre ganger om dagen finner han ro og pust.
Dessuten har han en kunnskapsrik venninne som bor hos ham, lager mat med ham, og støtter.
– Jeg bare gjør som hun sier… Uten hennes hjelp og støtte hadde jeg ikke klart det.
Mat er blitt litt matematikk.
– Jeg ser på varedeklarasjonen, teller og regner.
– Det er ikke bare regime, men også matglede. Jeg ante ikke at salat kunne være så godt og varieres slik!
– Her forlede bakte vi et nøttebrød. Så digg! Med laks på!

Delt klesskap

Kanskje var ikke Kyrre klar før nå.
– Som om alt har en mening. Med lettere sinn fant jeg også motivasjon til å rydde i leiligheten.
Klesskapet er delt: Skjorter som passer nå til høyre. De som snart passer til venstre. Bukser han gleder seg til å passe inn i til venstre.

En uke senere snakker Caluna med Kyrre igjen: 
– I dag veide jeg 83 kilo, dette er såååå motiverende!!

Lær om vektkontroll, forbrenning og energi på Caluna Helsefestival!
15. og 16. september på Fornebu.
Se programmet, sikre deg plass her.

Se videoen fra Caluna Helsefestival i januar:

Slik gjør Kyrre det

Drikker 0,6 liter vann om morgenen
Unngår: ris, poteter, pasta, frukt, rotgrønnsaker, belgfrukter, melk, brød, gryn, mel.
Alt sukker og kunstig søtning. (Det opprettholder det suget.)
Inntar 70 gram proteiner daglig, mange egg.
Varianter av egg til frokost.
Ubegrenset med grønnsaker som vokser over jorden, gjerne med olivenolje.
Middag er typisk salat med kjøtt/fisk til.
Siste måltid ca. 19:00
Lunsj ca. 12:00, altså 16 timers pauser
Drikker kun vann, te, og svart kaffe. Ikke alkohol.
Drikker vann med eddik hver dag fordi det kan fremme fordøyelse og vekttap.
Tålmodighet! Mange erfarer at de første seks uker er vanskelig fordi kroppen trenger tid for å vende seg av med sukker og karbohydrater.

Ketose

Kostindusert ketose er en naturlig prosess i kroppen.
Alle som har hoppet over et par måltider eller ikke klart å spise noe særlig et par dager på rad, har vært i ketose.
Ketose oppstår når man får i seg under 100 gram karbohydrat fra kosten flere dager på rad.
Dess mindre karbohydrater, jo fortere kommer du i ketose.
Mange tror feilaktig at det er først når man får maks 20–30 gram karbohydrat per dag (slik som Dr. Atkins og LCHF foreslår) at kroppen går i ketose.
Faktum er at en liten grad av ketose alltid finnes i kroppen, fordi noen organer – som hjertet – lever kun på fett.
Først når karbohydratinntaket blir veldig lavt (ofte under 50 gram eller enda lavere) blir det mulig å måle ketosen i urin.
Noen får ikke målbare ketoner i urinen selv med nesten null karbohydrat, men de er garantert i ketose.
Med fallende karbohydratinntak må kroppen i økende grad ty til fett i forbrenningen, forutsatt at man spiser nok protein fordelt gjennom dagen.
Om man ikke tilfører kroppen nok karbohydrater, vil ikke lenger glukose være tilgjengelig som brennstoff.
Isteden vil det lagrede fettet bli omdannet til ketonlegemer – man er i ketose.
Ketonlegemer er naturlige appetitthemmere.
De tilfører også energi til kroppen og hjernen:
Hos noen har de en antidepressiv effekt og gir økt våkenhet.

Kilde: Doktor Fedon Lindberg

Mer fra Caluna

Del artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *