Helsehistorier av folk - til folk
Diabetes-vennlige oppskrifter

Fathead pizza! Uten mel, lite karbo, masse smak!

Pizza er digg, men glutenfrie alternativer smaker ikke all verden… Denne er full av smak, og har lite karbohydrater. Ganske suveren!

Pizza!
Enkel å lage, uten mel, lite karbohydrater.
Når helgen nærmer seg og du atter undrer: Hva kan jeg kose meg med som er “innafor”? Da er vårt svar: Denne pizzaen!
Lager du den til skeptiske barn og ektefelle også? Vel… Må du si at den er annerledes? Neida. Bare lat som ingenting og la det stå til. Alle liker vel hjemmelaget pizza?

Du trenger

170 gram revet mozzarella-ost
2 ss Philadelphiaost
85 gram mandelmel
1 sammenvispet egg
1 ts salt
Valgfri topping

Slik gjør du

Sett ovnen på 225 grader.
Smelt mozzarella og Philadelphia på lav varme i en kjele.
Rør godt mens den smelter.
Når massen er helt smeltet og uten klumper, rører du inn mandelmel og det sammenvispede egget samt saltet.
Bruk gjerne plasthansker, “deigen” er varm!
Kna godt slik at alle ingrediensene blandes.
Hell litt olivenolje på bakeark, strekk deigen utover i ønsket form. Dobbel deig gir en langpannepizza.
Prikk deigen med gaffel, stek i ovnen i ca 8 minutter til den har fått gylden farge.
Ta ut bunnen, stikk hull på eventuelle bobler.
Smør på tomatsaus, eller annen, strø over revet ost og legg på ønsket topping.
Stek pizzaen på nytt til osten har smeltet og den er gylden.

Flere oppskrifter fra Caluna

Vi har brukt oliven og ruccula som topping. Så godt!

Se filmen der Julia smaker på Fathead pizza for første gang!