Helsehistorier av folk - til folk
Forskning

Derfor trenger du fett!

Av lege Berit Nordstrand

Mange tror at de bør holde seg unna det fete. Men naturlig fett kan bidra til en slankere og friskere kropp.

Det er rett fett som gjelder.
Er du klar for et fett oppdrag? Gjør slik:
Erstatt planteoljer som øker farlig bukfett med oljer og fete råvarer som:

  • demper smerteplager
  • bedrer hukommelsen
  • øker fettforbrenningen
  • gir slankere kropp

Lege Berit Nordstrand

Kræsjkurs i fettkjemi

For å lykkes med oppdraget er det lurt å vite litt om hvordan de forskjellige fettsyrene er bygget opp. Og hvordan de påvirker oss.
Siden mange er redde for fett – nærmest litt fettfobiske – håper jeg at kunnskap om fettets ”kjemi” kan overbevise deg om at rett fett er sunt.
Det meste av fettet er bygget opp av fettsyrer. Det finnes to typer: mettede strake fettsyrer, og umettede fettsyrer med knekk.
Enumettede fettsyrer har en knekk, flerumettede har mange.
Antallet knekker på fettsyren avgjør hva cellene kan bruke den til.

Gode fettkilder:

 

  • 2dl olivenolje
  • 2 eggeplommer (romtempererte)
  • 2ss vann
  • 2 ts sennep
  • 2 ts hvitvinseddik
  • salt/pepper

Hell alt bortsett fra oljen i egnet høy, smal bolle.
Ha stavmikseren ned i den, hell oljen forsiktig over.
Øk styrken på stavmikseren ettersom blandingen blir stivere, løft den gradvis.
Vips, så har du din majones!

Du trenger mettet fett til
immunforsvaret
hukommelsen
konsentrasjonsevnen
cellefunksjon
hormonproduksjon
avgiftning av leveren

Målet er altså ikke å unngå mettet fett, men sørge for fornuftige mengder naturlig mettet fett med korte fettsyrekjeder. For eksempel fra kokosolje.
Umettede fettsyrer som omega-3, omega-6 og omega-9 er flytende i romtemperatur. Disse bygges blant annet inn i cellemembranene og letter deres opptak av næringsstoffer.
Omega-fettsyrene smører dessuten tarm- og årevegger, holde blodet flytende, og opprettholde en frisk hjerne.

Betennelsesdempende fett

Den fantastiske kroppen din trenger umettede fettsyrer for å fungere optimalt. Den må få tilført både omega-3, 6 og 9 i fornuftige mengder.
Omega-6 omgjøres lett til energi i cellefabrikken: litt er bra, men for mye kan øke betennelsesstoffer i blodet.

Se video og les om den fantastiske cellefabrikken

Betennelser er vanligvis et gode: verktøy i immunforsvarets kamp mot infeksjoner. Men hvis mengden betennelsesstoffer stiger til unaturlige høyder, får kroppen beskjed om å iverksette immunreaksjoner i tide og utide.
Leddbetennelser, autoimmune sykdommer, astma, svekket insulinfølsomhet, vektøkning og bukfett kan bli resultatet. Betennelsesstoffene kan også forstyrre hjernecellens antenner slik at følsomheten svekkes.
Det kan gi svekket oppmerksomhet, konsentrasjonsevne og hukommelse. For å holde deg frisk og rask er det altså smart å sørge for et balansert inntak av de ulike fettsyrene.

(Artikkelen ble først publisert august 2017)