Helsehistorier av folk - til folk
Autoimmune sykdommer

Tror du at grovt brød er sunnere enn lyst? Stivelsen er den samme.

Å tro at stivelsen i brødet forsvinner når det tilsettes fiber, er som å tro at alkoholen i en GT forsvinner ved å tilsette noen limebåter.

Av sykepleier og ernæringsterapeut Mette Lund Larsen
Les mer fra henne her.

Tenk om noen limebåter i drinken og noen nøtter du spiser til den kunne fjerne alkoholen!
Selvsagt er det ikke slik. 
De fleste er likevel overbevist om at teorien stemmer når det gjelder brød.

Stivelsen i brødet den samme

Vi er ute etter fiber og næringsstoffer, men hovedingrediensen i brød er stivelse.
Uansett grovt eller fint.
For at kroppen skal nyttiggjøre seg energien og næringen i brødet, må det brytes ned til glukose. 
For at cellene skal kunne oppta glukosen, trenges hormonet insulin.
Denne prosessen skjer uavhengig av om glukosen kommer fra lyst eller grovt brød.
I kostanbefalingene blir det kun fokusert på brødets innhold av fiber og næringsstoffer.
At grovt brød har like mye stivelse som lyst, og brytes ned til samme mengde glukose, ignoreres.

Brød gir stivelse, uansett.(Foto: Simen Grytøyr)

Mer fiber gir ikke mindre stivelse

Tilbake til sammenlikningen med en gintonic.
Ingen tror at alkoholen i drinken forsvinner om vi putter i et par båter lime og spiser noen nøtter til. 
Alkoholnivået er det samme, uansett.
Stivelsen i brødet forsvinner heller ikke om det tilsettes mer fiber og næring.

Blodsukkeret stiger uansett

Grovt brød bruker riktignok litt lenger tid på å brytes ned enn lyst, men hvor mye?
Og hva betyr det?
Om blodsukkeret stiger en desimal eller to mindre og tar noen minutter lengre tid. Hva så? 
Så lenge innholdet av stivelse er det samme, vil behovet for insulin være likt. 
Når vi fyller på mer stivelse etter få timer, betyr det lite om blodsukkeret ikke stiger like høyt og raskt. Vi opprettholder jo høyt blodsukker og utskillelsen av insulin.

Tilleggseffekt av insulinutskillelse er

  • økt fettlagring
  • redusert fettforbrenning
  • økt inflammasjon
  • økt risiko for kreft

Sørg for næring fra andre kilder

Effekter de færreste interessert i. Hvorfor legger vi ikke mer vekt på dette?
Hvorfor ikke hente fiber og næring fra andre råvarer, slik at vi unngår all stivelsen? 
Trolig fordi vi stoler på anbefalingene, og på at stivelse ikke betyr noe.
Selv om stivelse er hovedingrediensen.
De færreste tar seg bryet med å sjekke innholdet av stivelse i brød, ei heller hvordan det påvirker blodsukkeret.
Resultatet? Vi strever vi med vekta, inflammasjoner og sykdommer. 
Og fortsetter å spise stivelse i store mengder. Dag etter dag!
Selv om vi enkelt kan hente både fiber og næring fra andre kilder, med langt mindre stivelse: Grønnsaker, bær, nøtter, frø…
Om stivelsen i brødet kan forsvinne i løse lufta når vi tilsetter litt fiber, burde vel alkoholen i en GT forsvinne når limen kommer oppi og du spiser nøtter til?

Jo, vi kan jo håpe!

Referanser

Bramat tester brød.
Definisjon, stivelse.
Professor Birger Svihus: For mye fokus på fett, for lite på stivelse.
Mindre karbohydrater bedre effekt på metabolsk syndrom enn mindre fett.
Foredrag Nina Teicholz, vitenskapsjournalist og forfatter av “The big, fat surprise.”

Mer fra Caluna

Derfor kan gluten gi problemer.
Helsedirektoratet vil at vi øker inntaket av grovt korn med 20%.
– De bommer, sier ernæringsfysiolog Poleszynski.
Døden nær av diabetes: – Fedon Lindberg reddet livet mitt.


Med Caluna og Ulrika Davidsson til Kreta 18.-25. mai! Kunnskap, vandringer, yoga…