Livsstil for helse - visst kan du!
Sort tavle med hvit skrift, magnesium. Omsluttet av bananer, mandler, urter og korn, som er kilder til magnesium.
Helse

Magnesium, det viktige mineralet!

Magnesium er blant de viktigste mineraler. Og det vi typisk mangler. Magnesium trengs i over 300 fysiologiske prosesser. Mangler du det?

Mangler du magnesium?
Det er nærmest umulig å få i seg nok magnesium kun fra mat.
Magnesiummangel omtales av Dr Carolyn Dean, MD, ND som epidemisk i vår vestlige verden. Overvekt, lavt stoffskifte, angst, slag, nyresykdom, leversykdom… De uheldige følgene kan være mange ved mangel.

Mange tilstander knyttes til mangel

Ifølge amerikanerne Morley Robbins, MBA, CHC, også kjent som «the magnesium man» og nevrokirurg Norman Shealy, MD, PhD, er nesten alle kjente sykdommer forbundet med magnesiummangel.
Kan høres ut som en drøy påstand, men gir mening når vi tenker på at hundrevis av funksjoner i kroppen trenger magnesium.  
Derav det høye antallet symptomer ved magnesiummangel.

Hvordan avdekker jeg mangel?

Hos legen måles magnesium (og andre mineraler) i serum blod. Siden kroppen høyt prioriterer nok magnesium i blodet, vil en serum blodprøve neppe vise lave nivåer av magnesium.
Prøve tatt i røde blodceller (intracellulært) vil ofte gi bedre indikasjon på status i cellene og i kroppen.

Jens Veiersted: – Nærmest umulig å avdekke mangel med vanlige prøver:

Med Jens Veiersted og andre fagfolk til Loutro, Kreta 23.-30. mai:

Foredrag for bedre helse
Det Kreta du neppe har sett
Vandringer til topper, viker og strender
Stier i urørt natur, null trafikk
Fellesskap, nydelig, ureist mat
Ditt nivå, dine ønsker
Begrensede plasser
Les mer, meld deg på

Årsaker til lite magnesium kan være

  • Mindre magnesium i maten grunnet industrielt jordbruket som utarmer jorda.
  • Dårlig næringsopptak i tarmen.
  • Stress av dårlig kosthold, traumer, psykiske utfordringer, arbeid…
  • Magnesium er det første som forsvinner fra kroppen ved stress.

Slik får du mer magnesium

  • Grønne grønnsaker
  • Mørk sjokolade
  • Frukt (banan, aprikos, fersken, plomme)
  • Nøtter og mandler
  • Belgvekster
  • Potet, helkorn
  • Kjøtt og fisk
  • Epsom saltbad som fotbad eller karbad
  • Epsom-salter er en form for magnesium som absorberes gjennom huden mens du bader
  • Hvis du også tilsetter magnesiumets co-faktorer som er Bor og bikarbonat (Natron), så har det sannsynlig enda bedre effekt
  • Ta magnesiumtilskudd i tillegg til magnesiumrik mat
  • Tilskudd finnes i ulike former, velg “rene” varianter med minst mulig fyllstoffer
  • Unngå citrat eller askorbat
  • Dessverre er det vanskelig å få finne “rene” former for tilskudd i Norge. Gode kilder til magnesium kan være mineraldråper og «rene» magnesiumoljer/spray
  • Å øke magnesiumnivået i cellene er en av hovedformålene i the RootCauseprotocol.

Flere referanser, mer fra Caluna:

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/
Jens Veiersted: – “Alle” mangler magnesium!
Livs erfaring: – Lavt stoffskifte skyldes mineraler i ubalanse.