Helsehistorier av folk - til folk
Arrangementer

Magnesium, det viktige mineralet!

Magnesium er blant de viktigste mineraler. Og det vi typisk mangler. Magnesium trengs i over 300 fysiologiske prosesser. Mangler du magnesium?

Av Tone Søndmør, terapeut og veileder ved Fjellfrisk.

Det er nærmest umulig å få i seg nok magnesium kun fra mat.
Magnesiummangel omtales av Dr Carolyn Dean, MD, ND som epidemisk i vår vestlige verden.
Overvekt, lavt stoffskifte, angst, slag, nyresykdom, leversykdom…
De uheldige følgene kan være mange dersom du mangler magnesium.

Mange sykdommer knyttes til mangel

Ifølge amerikanerne Morley Robbins, MBA, CHC, også kjent som «the magnesium man» og nevrokirurg Norman Shealy, MD, PhD, er nesten alle kjente sykdommer forbundet med magnesiummangel.
Kan høres ut som en drøy påstand, kanskje.
Men gir mening om du ser på alle funksjonene i kroppens biokjemi som trenger magnesium.  
Derav det høye antallet symptomer ved magnesiummangel.

Hvordan avdekker jeg magnesiummangel?

Hos legen måles magnesium (og andre mineraler) i serum blod.
Siden kroppen høyt prioriterer nok magnesium i blodet, vil en serum blodprøve ikke vise lave nivåer av magnesium.
Prøve tatt i røde blodceller (intracellulært) vil ofte gi bedre indikasjon på magnesiumstatus i cellene og kroppen.

Jens Veiersted: – Nærmest umulig å avdekke mangel med vanlige prøver:

Lær om magnesium og ren mat med oss på Storestølen – høstens vakreste eventyr!
10.-13. oktober! Les mer, meld deg på.

Årsaker til manglende magnesium kan være

  • Mindre magnesium i maten grunnet industrielt jordbruket som utarmer jorda.
  • Dårlig næringsopptak i tarmen.
  • Stress av dårlig kosthold, traumer, psykiske utfordringer, arbeid…
  • Magnesium er det første som forsvinner fra kroppen ved stress.

Slik får du mer magnesium

  • Grønne grønnsaker
  • 70% sjokolade
  • Frukt (banan, aprikos, fersken, plomme)
  • Nøtter og mandler
  • Belgvekster
  • Potet, helkorn
  • Kjøtt og fisk
  • Epsom saltbad som fotbad eller karbad.
  • Epsom-salter er en form for magnesium som absorberes gjennom huden mens du bader. 
  • Hvis du også tilsetter magnesiumets co-faktorer som er Bor og bikarbonat (Natron), så har det sannsynlig enda bedre effekt.
  • Ta magnesiumtilskudd i tillegg til magnesiumrik mat. 
  • Tilskudd finnes i ulike former, velg “rene” varianter med minst mulig fyllstoffer
  • Unngå citrat eller askorbat.
  • Dessverre er det vanskelig å få finne “rene” former for tilskudd i Norge. Gode kilder til magnesium kan være mineraldråper og «rene» magnesiumoljer/spray.
  • Å øke magnesiumnivået i cellene er en av hovedformålene i the RootCauseprotocol.

Flere referanser, mer fra Caluna:

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/naring-og-vitaminer/magnesium-terapi/
Jens Veiersted: – “Alle” mangler magnesium!
Livs erfaring: – Lavt stoffskifte skyldes mineraler i ubalanse.

Annonse:
Calunas ernæringsterapeuter Helén og Nina har kostplanen for deg: