Helsehistorier av folk - til folk
Kosthold

Magefett som sitter? Svaret kan ligge i melkeprodukter.

Mye magefett? Er du vel bløt? Faller blodsukkeret etter noen timer uten mat? Da spiser du trolig mye raske karbohydrater og/eller melkeprodukter.

Thor Foseid.

Magefett.
Av ernæringsekspert Thor Foseid, gründer, og drifter av Facebookgruppen “Spør Thor.”

Det spesielle med høy insulinproduksjon er at fettet lagres i mageregionen.

Et kosthold med mye raske karbohydrater gjør at kroppen produserer for mye insulin. Melkeprodukter kan gi samme effekt.
Magefett som følge av høyt insulin rammer også personer som har vært tynne hele livet. Spesielt kvinner som nærmer seg, eller har kommet i overgangsalderen.
Insulin omgjør karbohydrater til energi. Men det er også et vekst- og lagringshormon. Derfor kan høyt insulin gi overvekt.

Dette rammer også dem som har vært tynne hele livet. Spesielt kvinner som nærmer seg, eller har kommet i overgangsalderen.

Insulin lagrer fett

Ved for høye insulinnivåer lagres fett i mageregionen.
Fettlagring i mageregionen er altså resultatet av et feil kost over lang tid.
Hormonbalansen har gradvis endret seg, fettlagringen øker og fettforbrenningen går ned.
Det spesielle med høy insulinproduksjon er at fettet lagres i mageregionen. Det er derfor enkelt å avdekke årsaken til denne type fettlagring. Som altså er et resultat av for mye karbohydrater og/eller melkeprodukter.

Magefett kan ikke trenes bort

Du kan ikke trene bort magefett. Men du kan la kroppen selv fjerne fettet ved å gå over til et helsefremmende LCHF-kosthold.
Da vil du redusere insulinproduksjonen, først da vil fettforbrenningen øke. Det er bortimot umulig for kroppen å forbrenne fett når insulinnivået er høyt.
Når fettforbrenningen øker, fjernes fettet der fettet er.

Magefett og meieri. Hørt om melkefedme?

Magefett, meieri og insulin:

  • Melkeprotein kan øke insulinnivået slik karbohydrater gjør. Kroppen sender da næringen til lagring i stedet for forbrenning.
  • Aminosyresammensetningen i meieriprodukter gjør det potent for insulinstigning. Selv om du later til å tåle meieriprodukter, kan de redusere forbrenningen.
  • Om du tror det gjelder deg, så kutt ut melk, spis mindre ost, spis de mest fettrike ostetypene og kutt ned eller vekk yoghurt og kremfløte.
  • Smør går bra, det inneholder svært lite protein og laktose.

Referanser: 
https://www.nature.com/articles/1602086
https://www.hindawi.com/journals/jdr/2015/206959/

Video med Thor på Kreta:

Thor Foseid trives på stiene rundt Loutro.
Vandringer langs urørt kyst...