Livsstil for helse - visst kan du!
Siste

Kostholdsplaner som både er lekre, inspirerende og som gir resultater!

Ernæringsterapeutene Nina Husø og Helén Oulie Fuhr står bak de lekre kostholdsplanene du finner i vår nettbutikk.

De møttes på samme ernæringsstudie på Tunsberg medisinske skole og utvikler nå grundige kostholdsplaner perfekt for deg som trenger litt hjelp for å komme i gang.

I tillegg til den faglige bakgrunnen har de begge kjent på kroppen hva stress og kosthold gjør med helsen.
Nina fikk påvist diabetes type 1 etter en dramatisk hendelse i 2013.

–”Jeg har alltid hatt en litt trøblete mage, uten at jeg har tenkt at det var noe unormalt. Hyppige forkjølelser, allergier og snev av astma trodde jeg også bare var «normalt».

– Etter et langt utenlandsopphold ble alt mye verre.
Jeg gikk ned mye i vekt, reagerte veldig på korn og ris.
Jeg sluttet derfor å spise både brød, ris og pasta.
Energien var lav og jeg var alltid sliten.
I to år følte jeg meg helt tappet for energi.
Jeg gikk ytterligere ned i vekt, og før jeg tok juleferie i 2013 tenkte jeg at om jeg ikke føler meg bedre etter ferien bør jeg komme meg til legen.
Jeg rakk det aldri, for i romjula ble jeg hentet av ambulanse.
Da var jeg bevisstløs, sterkt dehydrert og i ketoacidose.
Jeg våknet ca et halvt døgn etter at jeg ble innlagt.

Dagen etter kom legen og fortalte meg at jeg hadde fått påvist diabetes type 1.
Jeg var i sjokk!
Etter 10 dager på sykehus, hvor jeg brukte mesteparten av tiden på å tenke positivt og ufarliggjøre den diagnosen jeg hadde fått, var jeg klar til å brette opp ermene og fortsette livet.
Blodprøver som ble tatt i etterkant viste store mangler på vitaminer og mineraler samt en kraftig glutenintoleranse.”

Ernæringsterapeut Nina Husø

Da Nina kollapset hadde hun kommet halvveis i studiet som kostholdsveileder på Tunsberg medisinske skole.

–”Heldigvis hadde jeg fått nok kunnskap om kosthold i forhold til blodsukker.
Jeg spiste det jeg følte kroppen min kunne takle, og ikke det jeg ble anbefalt av helsepersonell.
Diabetes-diagnosen, og erfaringen min med hva kosthold kunne gjøre med min egen helse førte meg videre til ernæringsterapi-studiet.
Jeg ville hjelpe andre til å lære å bruke mat som medisin.

På Tunsberg medisinske skole har Nina følgende utdannelser:
Kostholdsveileder 1 år – ferdig 2015
Ernæringsterapi 2 år – ferdig 2017
Veks-fag 6 mnd – ferdig 2016
Naturmedisinsk grunnutdanning – pågående

_”Jeg fortsatte i jobben min i finans et års tid etter at jeg ble syk.
Jeg var utrolig sliten etter alt det kroppen hadde vært gjennom.
Jeg følte heller ikke at jobben ga meg noe ekstra energi, heller tvert i mot.
Da jeg bestemte meg for å levere oppsigelsen var helsen det viktigste argumentet. Enten fortsette, for så å gå på en skikkelig smell, eller slutte, bli helt frisk og gjøre det jeg hadde mest lyst til.
Jeg brukte ett år på å hente meg inn igjen.
Jeg tok en stilling i helsekost samtidig som jeg gjorde ferdig studiene.
1. nov 2016 flyttet jeg inn i eget kontor på Lysaker hvor jeg jobber med legene Aicha Aibo og Joakim Iversen og muskelterapeut Tor Strømsnes.”

Av ernæringsterapeut Helén Oulie Fuhr

Helén utviklet lavt stoffskifte. Med mye stress på arbeidsplassen, en mormor med struma og en mor med lavt stoffskifte, det lå i kortene.

–”Jeg var heldig og kom til en lege som var svært opptatt av stoffskifte, som en av de få den gangen.
Prøver ble tatt og de kom tilbake med klare bevis for at jeg hadde utviklet lavt stoffskifte.
Jeg begynte på levaksin og gikk på det frem til 2006.
Jeg begynt å legge på meg og veide ca. 12 kg mer enn normalt.
Det var fortvilende å ikke ha kontroll, jeg følte at uansett hva jeg gjorde så bare økte vekten.
I 2006 startet jeg på Balderklinikken.
Det ble oppdaget at jeg hadde en del matvareintoleranser.
Jeg kuttet ut gluten og melkeprodukter.
I ettertid har jeg lest at mange med lavt stoffskifte har problemer med gluten. Problemer som hevelser i beina, verking i lår og legger, tåkehode samt tilløp til allergier mot pollen forsvant med en gang jeg kuttet maten jeg ikke tålte.
Det har gitt meg et nytt syn på hva mat kan gjøre med kroppen.
Ofte tror vi at det kun er magen som reagerer, man tenker på diaré eller forstoppelse.
Det at man kan ha verking i bein, tåkehode eller kløe i huden er det få som forbinder med mat.
Vekten normaliserte seg og så lenge jeg holder meg unn gluten og melk legger jeg ikke på meg.
I dag bruker jeg Amour og levaksin.

Heléns utdannelse
1996-1999  Diplomøkonom fra BI.
1999-2016 Jobbet med økonomi og markedsføring
2015  Kostholdsveileder fra Tunmed
2017  Ernæringsterapeut fra Tunmed.
Holder nå på med grunnmedisin Tunmed

–”Jeg har alltid vært svært interessert i kosthold og helse.
Det kommer nok fra min kjære mor, som i alle år har hatt samme lidenskapen.
Jeg har selv vært igjennom en del kostholdsendringer, alt fra å være vegetarianer til lavkarbo.
I mange år trodde jeg på kostholdsrådene fra myndighetene, men oppdaget etter hvert at det fantes andre sannheter der ute og mye spennende forskning.
Jeg hadde lyst til å utdanne meg, men følte at det offentlige alternativet ikke var noe for meg.
I 2014 hørte jeg på Jens Veiersted som er lærer ved Tunsberg Medisinske skole og bestemte meg for å studere der.
Det har vært en spennende og lærerik reise!”

Sugarman vs. Superman - guiden for mannen.
Kostholdsplanene har lekkert design.

Bok ble til kostholdsplaner

Nina og Helén planla først å skrive bok sammen, men før de kom så langt, fikk de en forespørsel fra lege Joakim Iversen om å utvikle en kostholdsplan tilpasset lavt stoffskifte.
Den første planen ble presentert på stoffskiftedagen i Sandvika 27. januar 2018.

Både kostholdsplanen for stoffskifte og for vektnedgang inneholder en lettfattelig teoridel.
Slik at man skal få en forståelse for hvordan mat og livsstil påvirker kroppen. – “Vi ønsker å motivere andre til å gjøre noe med egen helse.” forklarer de.

–”Det har vært viktig for oss å balansere karbohydrater, fett og proteiner på en måte som passer målgruppen.”

Kostholdsplan stoffskifte

– Mange med lavt stoffskifte opplever utfordringer som kan skyldes maten.
Ofte gjelder dette gluten og/eller melkeprodukter.
Enkelte planteøstrogener kan påvirke stoffskifteproduksjonen negativt, særlig soya. Dårlig magesyreproduksjonen kan medføre fordøyelsesplager.

I denne kostholdsplanen er alle oppskriftene uten melk, korn og soya.
Grønnsaker med planteøstrogener er varmebehandlet.
Man får tips om hvordan man kan bedre fordøyelsen.

Mengden karbohydrater er moderat, fra 60 til 90 gram pr dag.
Dette fordi mange med lavt stoffskifte kan oppleve stort stress ved å redusere mengden karbohydrater for raskt.

Caluna har kostplanen for deg med lavt stoffskifte.

Kostholdsplan vektnedgang

I denne kostholdsplanen har vi redusert inntaket av karbohydrater til 20. gram pr dag og økt mengden fett.
Men vi ønsker også å fokusere på god tarmhelse.
Den nyeste forskningen viser at vektnedgang ikke bare handler om mengde karbohydrater og kalorier.
Det handler like mye om å ha en sunn tarmflora.
Vi har derfor fokusert på fiber fra grønnsaker som gir næring til gode tarmbakterier.
Man vil for eksempel finne grønnkål, annen kål og avokado i mange av våre oppskrifter.

I tillegg ønsker vi å fokusere på matvareintoleranser.
Dette kan være et problem for mange med overvekt.
Noen reagerer på gluten, egg og/eller melkeprodukter.
Vi har derfor kuttet ut gluten og kornvarer, og er forsiktige med egg og melk.

Kostholdsplanen starter med en valgfri tre dagers rensekur hvor all mat som kan trigge immunforsvaret er tatt bort.
Dette for å gi kroppen anledning til å finne ut om det er noen typer mat man reagerer på.

Vi har til slutt innført en valgfri periodisk faste.
Faste kan lære kroppen å få en bedre fettforbrenning.

Begge kostholdsplanene inneholder rene råvarer som man lett får tak på i butikken.

Kostholdsplanene har lik oppbygning

  • Teoridel
  • Handlelister
  • Ukeplaner
  • Oppskrifter
Vitaminer, ren mat, oppskrifter, handleliste...

Kostholdsguide for dummies (Sugarman vs. Superman)

Dette er en enkel, morsom og visuell guide til mannen, eller andre, som ønsker eller bør spise litt bedre.
Med bilder viser vi enkle byttetriks.
Hva bør du spise til frokost, lunsj og middag og hva bør du unngå?
Hva skjer når du spiser feil mat?
Hva skal du velge i kantina og hvordan handle i butikken?
Her har vi laget enkle kart sånn at man ikke går seg vill.
Dette er en guide og inneholder ingen oppskrifter.

Målet er å lære å velge mat som ikke legger seg rundt magen.

Sugarman vs. Superman. Kr 199,- Klikk på bildet for å lese mer.

Følger du kostholdsplanene til Nina og Helén kan du forvente:

  • Mer energi
  • Bedre søvn
  • Vektnedgang
  • Bedre fordøyelse

Fornøyde kunder har gitt sine tilbakemeldinger:

Kvinne 40 (lavt stoffskifte)

Hei! Både min mann og jeg har lavt stoffskifte. Vi begynte på kostholdsplanen for 2 uker siden, og effekten av det nye kostholdet er veldig merkbar! Roligere mage, bedre søvn, klarer hode, ned i vekt og aller viktigst mer energi. Jeg kan virkelig anbefale denne kostplanen!

Mann 50 (kostplan vektnedgang)

Litt fakta, jeg er i utgangspunktet veldig skeptisk til sånne såkalte vidunderkurer, men dette er en bevisstgjøring av hva jeg spiser. Jeg gikk ned over fire kilo på tre uker. Jeg spiser godt, bare annerledes. Føler egentlig ikke at jeg savner noe, bortsett fra litt pasta kanskje?

Kvinne 58 år (kostplan vektnedgang)

Dette fungerer utmerket for meg og jeg har aldri hatt det bedre, så og si ingen magesmerter og jeg husker ikke sist jeg kastet opp. Fra jeg startet skikkelig etter påske så har jeg gått ned nesten 10 kg, to buksestørrelser og på mandag fikk jeg første kommentar på jobben om at nå hadde det da skjedd noe med vekten. Dette opplegget passer utmerket for meg, ikke går jeg ned for fort og hele kroppen går ned, ikke bare magen

Enkle og gode oppskrifter
Mat med næring!
Fargerikt og uten melk og gluten