Helsehistorier av folk - til folk
Kosthold

Kan en på 150 kilo spise samme mengde kalorier som en på 65 kilo?

Svaret er ja. For kalorier lagres. Den som veier 150 kilo har nok energi til mer enn seks måneders forbruk. Uten å innta en eneste kalori.

Av ernæringsekspert Thor Foseid

Av Thor Foseid. Han står bak Facebookgruppen “Spør Thor.” Han har studert og testet innen ernæring i over 20 år.

Vi er skapt til å hente kalorier fra eget fettlager i perioder da vi ikke får nok gjennom maten.

Dette er ingen oppfordring til å slutte å spise. Faste er kun sunt i korte perioder.
Mitt budskap er at mengden kalorier kroppen trenger må ses i forhold til inntaket av mat, og til tilgjengelige kalorier fra eget fettlager.
Vi er skapt til å hente kalorier fra eget fettlager i perioder da vi ikke får nok gjennom maten.
Problemstillingen dreier seg egentlig ikke om en person på 150 kilo og 65 kilo kan spise det samme, men om kostholdet inneholder nok andre næringsstoffer enn kalorier. Og om matens sammensetning gjør at kroppen får tilgang til eget fettlager.
Begge deler ivaretas ved et helsefremmende LCHF-kosthold.

Bli med Thor til Kreta 19. -26. mai! Idyll, fottur, kunnskap, yoga…

Å gå ned i vekt er ganske enkelt å sette kroppen i stand til å hente fett fra eget fettlager.

Sult er viktig og riktig

For alle som skal ned i vekt, og som går over til et LCHF-kosthold, er det både riktig og naturlig å bli litt sulten i begynnelsen .
Det tar noe tid å få i gang fettforbrenningen. Men når prosessen starter, vil sultfølelsen avta fordi kroppen begynner å hente energi (kalorier) fra kroppens eget fettlager.
Å gå ned i vekt er ganske enkelt å sette kroppen i stand til å hente fett fra eget fettlager. Det er selve forutsetningen.
Når fettforbrenningen starter, får kroppen energi fra den kalorireduserte maten du spiser. De manglende kaloriene hentes fra eget fettlager.
Altså er det forutsetning for å gå ned i vekt at kaloriinntaket er mindre enn det kroppen trenger. Ellers har kroppen ikke behov for å hente kalorier fra eget fettlager.

Lett mat, lite karbohydrater. Da kan fettforbrenningen starte.

Sultfølelse i begynnelsen av et LCHF-kosthold ikke er farlig.

Kroppen må få signaler om fettforbrenning

Mengden du spiser forteller ikke hvor mye kalorier kroppen bruker. Kroppen spiser fra eget fettlager selv om du ikke spiser.
Derfor er det ikke feil om inntaket av mat er det samme for en person på 150 kilo som en på 65 kilo. Så lenge maten inneholder nok næringsstoffer.
Sultfølelse i begynnelsen av et LCHF-kosthold ikke er farlig.
Noen blir fristet til å spise litt ekstra, men om du spiser så mye at du i begynnelsen ikke kjenner sult, vil heller ikke kroppen få signaler om å forbrenne eget kroppsfett.
Vektreduksjonen som da inntreffer vil kun være drenering av overskuddsvæske (vann). Ikke reduksjon av kroppens fettmasse.
Og fordi kroppen ved overgang til et LCHF-kosthold alltid drenerer ut en del liter vann, har dette fenomenet lurt mange som har gått over til LCHF til å tro at kaloribegrensning ikke er nødvendig.
Minst mulig karbohydrater og mest mulig fett er “mantraet” som dessverre fortsatt gjelder i de fleste lavkarbomiljøer.
Resultat: en del liter vann forsvinner (kan bli helt opp til 15 – 20 kg).
Et tradisjonelt lavkarbokosthold blir på denne måten usunt og ubalansert samtidig som vektreduksjonen begrenses til å drenere vann.

Du mister vann, ikke fett

Nå skal det tilføyes at det kan være fornuftig å spise litt ekstra i begynnelsen av et LCHF-kosthold slik at kroppen tilpasser seg før kalorimengden reduseres.
Det vil likevel skje en vektreduksjon den første tiden ved at vann dreneres.
Det viktige er da å forstå at dette ikke skyldes redusert kroppsfett, men redusert væskenivå.

Norsk forskning: barns spisevaner betyr mest  for overvekt. Ikke fysisk aktivitet.

Mer fra Caluna

Toppidrettsrådgiver: – Dropp frokost, spis senere.

Syk tarm, arrogante leger. Jorunn var i ferd med å gi opp.