Derfor kan stress gi overvekt og dårlig søvn.

Vi trenger stress for å overleve. Men mange lider av kronisk stress, det kan gå utover helse og vekt.

Når vi stresser, gjør hormonet kortisol at blodsukkeret stiger: musklene og hjernen får mer drivstoff, og vi kan flykte eller kjempe i en farlig situasjon.
Stress er altså nødvendig for oss mennesker ved akutt fare, men kronisk stress er uheldig.

Ved høyt blodsukker økes ikke bare utskillelsen av kortisol, men også hormonet insulin. Insulin lagrer fett. Kronisk stress kan derfor gi vektøkning, og hemme vektnedgang.

Forstyrrer døgnrytmen

Hormonet kortisol bidrar også til å regulere døgnrytmen. Vi har høye nivåer av kortisol om morgenen, slik at vi våkner, og lave nivåer på kvelden for å sovne.

Ved kronisk stress er binyrene aktive over lang tid. Dette kan gjøre at binyrene blir «slitne», som igjen kan skape ubalanse. Fordi vi utskiller mer kortisol på kvelden og mindre om morgenen, altså blir vi våkne når vi skal være trøtte…

Hemmer fordøyelsen

Under stress blir fordøyelsen nedprioritert, og kan stoppe opp. Det kan gi fordøyelsesbesvær som halsbrann, oppblåst mage, ufordøyd mat i avføringen, diare og forstoppelse.
Grunnen er enkel: kroppen kan ikke prioritere fordøyelse når den skal komme seg unna en farlig situasjon. Kronisk stress kan derfor hemme fordøyelsen. Stress går også utover tarmfloraen.

Stressmestring

Å mestre stress er viktig for helsen. Dette kan hjelpe:

  • En tur i naturen
  • Epsom salt i badekaret
  • Alenetid
  • Pusteøvelser
  • Yoga

Enkle pusteøvelser:

Finn en behagelig stilling, og lukk øynene.
Trekk pusten dypt og fokuser på et tall når du puster ut. Start med tallet ti. På neste utpust tenker du tallet ni, tell nedover.
Kjenn at du puster med hver celle i kroppen. Noen vil kjenne en prikkende følelse i armer og ben fordi det går mer oksygen til blodet.
Når du kjenner stress, stopp opp. Fokuser på pusten din. Pust rolig, og vent til det føles bedre.
Tenk at du på utpust skaper balanse i hjernen. Hodet blir klarere, og du takler stress bedre.

Les mer fra Caluna

Bakteriene i tarmen påvirker vekten.
– Nei. Overvekt er ikke årsak ved diabetes 2.
– Nei, bacon gir ikke mettet fett. Og grovt brød gir ikke langsomme karbohydrater.

Noen referanser

Mayo Clinic.
Studie fra NCBI.
American Psychological Association

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *