Del dette innlegget på:

Traumebehandling, når piller og prat ikke virker

Har du noen gang sittet og sett på endene på tjernet og observert hvordan de oppfører seg etter en slåsskamp? Da har du kanskje sett at de «rister av seg» slåsskampen før de svømmer videre, tilsynelatende upåvirket. Eller kanskje har du sett et byttedyr spille død når det blir ihjelløpt av et rovdyr, men som senere spasmer og skjelver og plutselig er på beina igjen som om ingenting skulle ha skjedd? Dette er en mekanisme for å regulere nervesystemet, og den er fullt overførbart til oss mennesker! Denne teknikken brukes i traumearbeid og kalles Trauma Release Exercises (TRE).  

Hva er TRE?

Trauma Release Exercises, heretter kalt TRE, er en innebygd mekanisme som mennesket deler med dyreverden. Dette er en mekanisme som tilrettelegger for selv-regulering av nervesystemet. Er man til eksempel stresset før man skal snakke foran en stor forsamling kan man ofte starte å skjelve. Dette er simpelthen noe nervesystemet gjør av seg selv for å regulere seg fra en stresset tilstand til en avslappet, tilstedeværende og leken flyttilstand.

Hvilke helseutfordringer kan TRE være nyttig for?

TRE kan være nyttig for personer som lider av angst og depresjon, personer som har vært utsatt for ulykker og overfall, og spesielt personer som lider av PTSD. TRE har vært suksessfullt anvendt som terapi, spesielt til ofre av krig, både dem som har blitt begått handlinger mot, og dem som har begått handlingene. Men, er ikke TRE egentlig litt for alle? Gjennom oppveksten kan handlinger som har blitt begått være traumatiserende. Det samme gjelder for barn som ikke har fått den oppfølging og kjærlighet som de trenger. Alt som skjer for fort, for tidlig og for hyppig vil overvelde et underutviklet nervesystem. Om en ikke blir møtt på en riktig, tilstrekkelig og kontinuerlig måte vil man utvikle dysfunksjonelle metoder for å håndtere stress allerede fra barnsben av. Gjenkjennbart? Gjennom tenårene og voksenlivet kan udekte behov utvikle seg til tanker, ord og handlinger man er mindre stolte av.

For meg personlig manifesterte uforløste og ubearbeidede hendelser fra barndommen seg psykisk som sosial angst og fysisk som hypertensjon. Til tider viste den sosiale angsten seg som ubehagelig og tidvis ukontrollert risting og skjelving i det offentlige rom. Diagnosen hypertensjon (høyt blodtrykk) fikk jeg allerede i slutten av tenårene. I perioden hvor jeg sertifiserte meg som instruktør i TRE, gjennomgikk jeg en omfattende mengde TRE som del av sertifiseringen. Jeg kjente etter hvert at noe roet seg i brystet, hjerteslagene ble om ikke annet mykere, og i situasjoner hvor jeg «burde» ha opplevd sosial angst opplevde jeg heller en ro og avslappethet. Jeg fikk også konstatert at mine forhøyede blodtrykksverdier hadde gått tilbake til normalverdier, noe som var en lettelse og glede.  

Hvordan virker det og hvordan gjør man det?

TRE virker ved at man tilrettelegger for at kroppen kan uttrykke seg autonomt og autentisk ved å aktivere visse muskler i en viss rekkefølge som gjør at nevroner i sentralnervesystemet aktiveres og lar oss komme i kontakt med hjernestammen. Videre gjør dette at man kan komme i kontakt med våre implisitte og eksplisitte minner og forløse og bearbeide stressfulle og overveldende opplevelser. Man blir en observatør av kroppens forløsning, ikke ved at man styrer hva kroppen gjør, men ved at man tillater kroppen å gjøre det den trenger å gjøre for å regulere nervesystemet tilbake til en harmonisk tilstand.

Hva er implisitte og eksplisitte minner?

Eksplisitte minner: Minner som består av informasjon vi kan gjenkalle og fortelle om. For eksempel hva du gjorde i går eller generell faktakunnskap. 

Implisitte minner: Ting man ikke bevisst forsøker å huske, men som er der likevel. Denne typen minner omfatter alt fra det å finne frem i områder du er kjent i, hvordan du skal kaste en ball til emosjoner og reaksjoner i nervesystemet. 

Hvordan kan man inkludere dette i sitt trenings- og energiarbeid?

TRE er veldig kompatibelt med trening og annen fysisk aktivitet. En økt TRE kan gjerne gjennomføres etter en treningsøkt med mild til moderat intensitet. Personlig har jeg opplevd at trening + TRE kan være forsterkende og gi en dypere og mer energisk kontakt med kroppen mens man gjennomfører TRE. På den andre siden ønsker man ikke å overarbeide kroppen og nervesystemet, derfor kan det være utslitende og mindre funksjonelt å gjennomføre en økt TRE etter en intens og hard treningsøkt.

Om forfatteren

 

André har en mastergrad i energi- og prosessteknologi fra NTNU i Trondheim og jobber som ingeniør. 

Ved siden av jobben som ingeniør leder André mannegrupper og mannskretser. Han tilbyr også helhetlig coaching for både menn og kvinner. André er særegen når det gjelder psykisk utvikling, lederutvikling og veien ut av avhengighet. Spesielt avhengighet innenfor det seksuelle området. André er ivrig etter å jobbe med de som er motiverte til å vokse og utvikle seg, og hjelpe kundene sine med å hjelpe seg selv til å bli hele.

Om du ønsker å komme i kontakt med André og potensielt arbeide med ham, så kan du lese mer om ham HER eller besøke hans Facebook-profil HER

 

Del dette innlegget på:

Sykdommer/Tilstander

Caluna Nyhetsbrev

Få de siste nyheter og oppdateringer innen helse!