Personvernerklæring

1. TERMINOLOGI

Her definerer vi noen viktige begreper:

  • Personopplysninger er enhver informasjon som direkte eller indirekte kan knyttes til deg som enkeltperson. Se avsnittet «Hvilke personopplysninger behandler vi?» for informasjon om hva slags personopplysninger vi behandler.
  • Anonymiserte opplysninger er opplysninger hvor vi har fjernet alle identifiserbare elementer slik at det ikke lenger er mulig å knytte opplysningene til deg som enkeltperson.
  • Behandling av personopplysninger er enhver bruk av personopplysninger, herunder innsamling, lagring, endring, sammenstilling, utlevering og sletting.
  • Våre «digitale kanaler» omfatter våre nettsteder og øvrige digitale tjenester som for eksempel blogger, e-postabonnement og registrering av informasjon gjennom skjemaer.
     

2. HVORDAN SAMLER VI PERSONOPPLYSNINGER?

Informasjonen vi samler inn om deg avhenger av hvilke av våre digitale kanaler du bruker, samt hvilke opplysninger du gir oss ved kjøp, registrering eller i andre sammenhenger.

Vi samler inn personopplysninger som:

  • du oppgir til oss for eksempel når du kjøper eller registrerer deg for våre tjenester, abonnerer på våre nyhetsbrev og blogger, fyller ut et skjema, eller kontakter oss.  
  • registreres automatisk når du bruker våre digitale kanaler.

Du har ingen plikt til å oppgi personopplysninger til oss, men dersom du velger å la være er det mulig at vi ikke kan yte deg våre tjenester fordi vi eksempelvis ikke kan fakturere deg for tjenestene eller sende deg informasjon du ber om.

Vi har profiler/sider i sosiale medier. Når du besøker disse sidene, eksempelvis vår selskapsside på Facebook, vil det sosiale mediet, eksempelvis Facebook, behandle dine personopplysninger og bruke informasjonskapsler. Mer informasjon om hvordan det sosiale mediet behandler personopplysninger og hvordan de bruker cookies finner du i det respektive sosiale mediet, eksempelvis Facebook sine sider for Personvern og Informasjonskapsler. I noen tilfeller kan vi via det sosiale mediet bruke disse opplysningene til å vise deg målrettede annonser.

3. HVILKE PERSONOPPLYSNINGER BEHANDLER VI?

Vi kan behandle personopplysninger innen følgende kategorier:

 

  • Grunnleggende informasjon, for eksempel navn, arbeidsgiver, stillingstittel og kontaktopplysninger.
  • Demografisk informasjon, for eksempel fødselsdato og kjønn.
  • Opplysninger om kundeforholdet, for eksempel ordreopplysninger, betalingsopplysninger, markedsføringstillatelser og kontakt med kundestøtte.
  • Opplysninger generert i forbindelse med bruk av våre digitale kanaler, for eksempel teknisk informasjon om enheten som du bruker når du besøker våre digitale kanaler (herunder dato og tid, hva slags PC/mobiltelefon, operativsystem og nettleser du bruker, IP-adresser, skjermstørrelse etc.). Les mer under «Navigasjonsinformasjon» som beskriver dette grundigere.
  • Opplysninger i tilknytning til identifikasjon og registrering av en kunde eller bruker, for eksempel informasjon om brukers identitet og passord.
  • Eventuelle andre opplysninger som er lagret på grunnlag av ditt samtykke. Du vil i så fall få spesifikk informasjon om hvilke opplysninger vi lagrer og hva de brukes til når vi ber om ditt samtykke.

Våre digitale kanaler er ikke ment for, eller rettet mot barn under 13 år. Vi lagrer ikke bevisst informasjon om barn under 13 år. Hvis du mener vi har lagret opplysninger om et barn under 13 år, kan du kontakte oss skriftlig slik at vi kan slette informasjonen. 

4. NAVIGASJONSINFORMASJON

Informasjonskapsler (cookies)
Vi bruker informasjonskapsler («cookies») og liknende teknologier i våre digitale kanaler. Informasjonskapsler hjelper oss til å fastslå hvilke deler av våre digitale kanaler som er mest populære, herunder hvilke sider brukerne besøker og hvor lenge. Informasjonen brukes for eksempel til utvikling og analyse av tjenester og målretting av annonser på internett. Les mer om vår bruk av informasjonskapsler i punkt 9.

Loggfiler
Informasjon om din enhets spesifikasjoner, programvare og ditt besøk samles inn automatisk av oss. Denne informasjonen kan for eksempel inkludere IP-adressen din, type nettleser, domenenavn, internettleverandør, filer sett (HTML-sider, grafikk e.l.), operativsystem, tilgangstid og hvor du ankom våre digitale kanaler fra.

Sporingspiksler (F.eks Clear gifs, web beacons, web bugs)
Vi bruker sporingspiksler (også kalt for clear gifs, web beacons, web bugs), som hjelper oss med å forbedre våre digitale kanaler, ved å fortelle oss hvilket innhold som blir vist. Sporingspiksler er små grafikkelementer med en unik identifikator, lik funksjonen til informasjonskapsler, og brukes til å spore atferden til brukere på nett. I motsetning til informasjonskapsler, som er lagret på brukerens harddisk, er sporingspiksler usynlig bakt inn i våre digitale kanaler, eller i e-poster. Dette lar oss måle effekten av markedsføringen vår. Vi knytter informasjonen vi samler opp fra e-poster til kundens personlige informasjon.


Reklame
Vi kan bruke tredjepartsselskaper når vi annonserer på nett. Disse selskapene bruker informasjonskapsler og sporingspiksler til å samle inn informasjon om aktivitetene dine på denne og andre nettsider for å tilby deg målrettet reklame basert på interessene dine. Hvis du ikke lenger ønsker å motta slik informasjon med formål om å gi deg målrettede annonser, kan du avregistrere deg via dette nettstedet: http://www.youronlinechoices.eu/.

Husk at dette ikke skjermer deg for enhver form for reklame. Du vil fortsatt eksponeres for generisk reklame.

 

5. HVORDAN BRUKER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER?

Vi bruker informasjon som vi lagrer om deg til følgende formål:

 

  • Levere tjenester: Vi behandler personopplysninger for å yte og levere tjenester til deg. For eksempel behandles dine opplysninger i forbindelse med
    • levering av innhold når du etterspør det, for eksempel e-post til mottaker som har meldt seg på nyhetsbrev eller abonnement på bloggoppdateringer,
    • identifikasjon av kunder,
    • fakturering og betalingsoppfølging, og
    • feilretting, kundeservice og klagebehandling.
  • Utvikling og analyse: Vi behandler personopplysninger for å forbedre og videreutvikle våre tjenester og digitale kanaler.
  • Salg og markedsføring: Vi bruker både anonymiserte data og personopplysninger for markedsføringsformål. Disse aktivitetene inkluderer markedsføring, herunder
    • å lage målgrupper for markedsføring
    • å tilpasse og rette markedsføringen, eksempelvis ved å gi anbefalinger eller målrettet innhold i våre digitale kanaler
    • utsendelse av nyhetsbrev og andre former for direkte markedsføring når dette er tillatt
    • markedsanalyser, kundetilfredshetsundersøkelser o.l.
    • å «vaske» kontaktinformasjon mot registrene til Facebook, Google og andre digitale aktører slik at vi kan kommunisere med deg og andre brukere som deg gjennom disse kanalene
  • Informasjonssikkerhet og misbruk av tjenester: Vi vil kunne behandle personopplysninger for å sørge for god sikkerhet i våre digitale kanaler. Vi vil også kunne behandle personopplysninger for å avdekke eller forhindre ulike typer misbruk.
  • Overholdelse av lovbestemmelser: Vi behandler personopplysninger for å oppfylle våre lovfestede plikter, f. eks. i tilknytning til regnskapsførsel og for å fremlegge opplysninger for kompetent myndighet når dette er pålagt oss i henhold til norsk lovgivning.
  • Andre formål du har samtykket til: Vi vil kunne behandle dine personopplysninger for ethvert annet formål som du spesifikt har gitt oss et samtykke til.

Vi behandler primært personopplysninger basert på samtykke. Når behandlingen skjer basert på samtykke kan du trekke samtykket tilbake når som helst ved skriftlig henvendelse.

6. HVORDAN BESKYTTER VI DINE OPPLYSNINGER?

Beskyttelse av dine personopplysninger er en høyt prioritert oppgave for oss, og vi arbeider kontinuerlig for å beskytte personopplysninger og annen konfidensiell informasjon. Sikkerhetsarbeid omfatter både fysiske, tekniske og administrative tiltak, herunder beskyttelse av personell, informasjon, IT-infrastruktur, internt og offentlig nett, samt kontorbygninger og tekniske fasiliteter.

 

Sikkerhetsarbeidet innebærer også at vi jevnlig utfører risikovurderinger og gjennomgår ulike faktorer som tilgjengelig teknologi, forretningsbehov og lovkrav. Dette skal sørge for at vi til enhver tid har tilstrekkelige sikkerhetstiltak, slik at vi eksempelvis kan forhindre at personopplysninger kommer på avveie. 

7. HVEM UTLEVERER VI DINE PERSONOPPLYSNINGER TIL?

Vi vil kunne oppgi personopplysninger til: 

  • Databehandlere som arbeider som underleverandører for oss og behandler dine opplysninger på våre vegne. Slike underleverandører kan ikke bruke personopplysningene for noe annet formål enn å yte tjenesten som er avtalt med oss. Vi tar særlige forhåndsregler for å forsikre oss om at underleverandørene opptrer i samsvar med disse vilkårene og norsk personvernlovgivning, og særlig der databehandleren er lokalisert i et land utenfor Norge eller EU/EØS-området. 
  • Andre parter med ditt samtykke.

Vi kan også utlevere informasjon:

 

  • I lovbestemte tilfeller, eksempelvis ved pålegg fra domstolene, politiet eller andre offentlige myndigheter, i henhold til strenge forhåndsdefinerte prosesser. 
  • I forbindelse med virksomhetsoverdragelse, f. eks. som ledd i fusjon, oppkjøp, salg av våre eiendeler eller overføring av tjenester til et annet selskap. I dette tilfellet vil du bli varslet via e-post og/eller se et varsel i våre digitale kanaler om eventuelle endringer i eierskap, bruk av din personlige informasjon og valg du måtte ha angående din personlige informasjon.

 

8. HVOR LENGE LAGRER VI DINE OPPLYSNINGER?

Vi vil lagre dine personopplysninger så lenge som nødvendig for å oppfylle de formålene som er angitt i vilkårene, med mindre en lengre lagringsperiode er pålagt eller tillatt i henhold til gjeldende lovgivning.

Personopplysningene lagres så lenge du har en aktiv relasjon til oss eller våre digitale kanaler, eller til du selv ber oss om å glemme deg og slette lagret informasjon om deg. Vi definerer en relasjon til oss eller våre digitale kanaler som å (i) være en forretningskontakt av oss, (ii) ha samtykket i å motta markedsføringsinformasjon fra oss, (iii) aktivt bedt om kontakt med oss via sosiale medier, elektroniske meldinger eller elektroniske skjemaer, (iv) vært aktiv i våre digitale kanaler etter du har gitt ditt samtykke. Relasjonen defineres som aktiv dersom den har vært utøvd i løpet av de siste 24 måneder.

Oppbevaring av anonymiserte opplysninger er ikke gjenstand for slike begrensinger eller krav.

Vi forsøker i tillegg å sikre at personopplysninger og annen kundeinformasjon er oppdatert og korrekt, og at vi ikke lagrer informasjon som er unødvendig i forhold til formålene ved behandlingen av personopplysninger.

9. HVORDAN BRUKER VI INFORMASJONSKAPSLER (COOKIES)?

Vi bruker informasjonskapsler («cookies») og liknende teknologier i våre digitale kanaler. Informasjonskapsler hjelper oss til å fastslå hvilke deler av våre digitale kanaler som er mest populære, herunder hvilke sider brukerne besøker og hvor lenge. Informasjonen brukes for eksempel til ytelse, utvikling og analyse av tjenester og målretting av annonser på internett. 

Vi kan kombinere informasjon fra informasjonskapsler med andre opplysninger vi har registrert om deg og ditt kundeforhold når det er tillatt etter gjeldende rett eller du har gitt oss ditt samtykke.

Ved å bruke våre digitale kanaler med en nettleser hvor innstillingene gjør det mulig å lagre cookies på enheten samtykker du til vår bruk av cookies.

 

Våre nettsteder kan inneholde lenker til tredjeparters nettsteder, produkter og tjenester, herunder sosiale medier (for eksempel Facebook sine sosiale tilleggsmoduler). Tredjepartstjenester eller tredjepartsapplikasjoner som er tilgjengelig på våre nettsteder er underlagt tredjepartens personvernerklæring. Vi oppfordrer deg til å gjøre deg kjent med disse tredjepartenes personvernpraksis. 

10. HVA ER DINE RETTIGHETER OG VALGMULIGHETER?

Du har rett til å:

  • vite hvilken informasjon vi har registrert om deg, 
  • kreve at feilaktige, unødvendige, mangelfulle eller utdaterte personopplysninger rettes eller fjernes,
  • trekke tilbake eller begrense eventuelle samtykker til å behandle personopplysninger som du har gitt oss. Vær likevel oppmerksom på at dette kan føre til at vi ikke lenger kan levere enkelte av våre tjenester til deg,
  • deaktivere innsamling av data for Google Analytics.

Vi er opptatt av å føre en ansvarlig og bærekraftig forretningsvirksomhet. Dersom du mener at vi ikke følger disse vilkårene eller gjeldende lovgivning kan du klage til oss, eller eventuelt til Datatilsynet.

11. VIPPS

For å kunne tilby deg å bruke Vipps betalingsmetoder, er vi nødt til å dele visse opplysninger om deg med Vipps. Vipps bruker opplysningene til å bedømme om du kvalifiserer til å bruke betalingsmetodene deres. Opplysningene som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk samt bestillingsinformasjon slik som betalingsmetode, frakttype, bestillingsdetaljer og lignende.

Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Vipps personvernerklæring

12. ENDRINGER I VILKÅRENE

Etter hvert som våre forretningsvirksomhet og verktøy utvikler seg kan vi ha behov for å oppdatere vilkårene. Vi oppfordrer deg til å gå gjennom vilkårene jevnlig. Ved større endringer vil vi også kunne forsøke å kontakte deg direkte gjennom tilgjengelige kanaler som eksempelvis gjennom e-post eller varsler i våre digitale kanaler. 

13. HVORDAN KONTAKTE OSS?

Caluna AS, Sagaveien 50, 1555 Son, NORGE, org.nr 918 755 071, er behandlingsansvarlig for behandlingen av personopplysninger i henhold til denne personvernerklæringen.

Ved spørsmål og henvendelser angående vår behandling av personopplysninger kan du kontakte oss på telefon, 466 66 111.

Vilkår og betingelser

Følgende vilkår anses som akseptert dersom angreretten ikke blir benyttet:

  • Angrerettloven gir deg mulighet til å angre kjøpet inntil 14 dager etter at du har mottatt leveransen fra oss. Ved abonnement gjelder 14 dager angrerett ved første leveranse. Ved bruk av angreretten må du betale returporto selv.
  • Caluna vil levere produktene i samsvar med spesifikasjonen som er oppgitt på www.Caluna.no
  • Ved fakturabetaling sendes varen fra oss samme dag som fakturaen. Dersom du bestiller et fysisk produkt, mottar du faktura både på epost og vedlagt i pakken. Betalingsfristen fremgår av fakturaen og er på minimum 10 dager fra mottak. 
  • Ved kortbetaling belastes kortet samme dag som kjøpet utføres. 
  • Manglende levering, feilsendinger, skader og eventuelle andre mangler ved produktene skal meldes til kundeservice snarest mulig. Vi dekker returporto hvis manglene ved produktet skyldes forhold du som kjøper ikke er ansvarlig for. Mangler blir normalt rettet gjennom omlevering. Retur av produktene gir deg ikke rett til å få tilbake kjøpesummen med mindre du har rett til å heve kjøpet etter forbrukerkjøpsloven eller benytter angreretten innen tidsfristen.
  • Returer må registreres hos post@caluna.no innen 14 dager etter mottatt vare.
  • Adresseendringer må meldes fra skriftlig til post@caluna.no.
  • Dersom pakken av en eller annen grunn ikke skulle komme frem er det kundens ansvar å melde ifra til oss skriftlig innen 14 dager fra mottatt epost-faktura.
  • Abonnementet løper inntil du sier opp. Du kan si opp når du vil. Oppsigelser må gis senest 3 virkedager før neste sending for å unngå å bli fakturert for denne.
  • Manglende betaling eller uavhentet pakke vil ikke anses som gyldig oppsigelse.
  • Vi forbeholder oss retten til å endre priser, kjøpsbetingelser, retningslinjer for personvern samt innholdet og sammensetningen av produkter og tjenester. Endringer varsles gjennom informasjonstekst på faktura og/eller andre hensiktsmessige kanaler minst en måned før endringen trer i kraft.
  • Du må være 18 år eller eldre for å kunne kjøpe et abonnement hos Caluna as. Hvis du er under 18 år, må foresatte gjennomføre kjøpet.
  • Abonnementet settes på vent dersom du har fakturaer som har gått til inkasso.
  • Klager rettes til selger innen rimelig tid (14 dager). Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet.

Ønsker du å returnere noe må du alltid kontakte kundeservice på post@Caluna.no. Da hjelper vi deg videre derfra 😊 Det er du som kunde som er økonomisk ansvarlig for at returen kommer frem til vårt lager. Noter kolli-id på returpakken og be om kvittering. Merk returen tydelig med navn.

Returadresse:
Caluna AS, Sagaveien 50, 1555 Son

E-post: Post@caluna.no

Organisasjonsnr. – 913 884 213

Retningslinjer for frakt

  • Fri frakt på bestillinger på over kr 2500,-
  • Fri frakt på alle abonnementer uavhengig av størrelse

Caluna Nyhetsbrev

Få de siste nyheter og oppdateringer innen helse!