Helsehistorier av folk - til folk
Helse

Lege Berit Nordstrand: – Seks trinn for en glad tarm!

Vær snill med din tarm! Har den bra, har du det bra.
Lege Berit Nordstrand viser deg seks trinn for sunn tarm, friskere kropp og klart hode.
Her er første trinn: fermentert mat og drikke.

Teksten er hentet fra Berit Nordstrands siste bok: Tarmens medisin.
Dette er første av seks artikler for bedre tarmhelse.
Hovedbilde: Trine Hisdal

Fermentert mat og drikke er det viktigste du kan spise for å sikre deg en rikholdig tarmbakterieflora.
Du behøver ikke fermentere selv, men kan kjøpe ferdig ekte

  • sylteagurk
  • kimchi
  • sauerkraut
  • tjukkmelk
  • fermentert myse
  • kombucha
  • surdeigsbrød

Mennesker i store deler av verden spiser fremdeles fermenterte matvarer som sauerkraut, kimchi, rødvin, modne oster og fermentert kikertbrød. Eldgamle tradisjoner holdes i hevd, kanskje også for å styrke helsen.
Flere tusen år etter at koreanerne begynte å fermentere kål til kimchi, er helsefordelene godt dokumentert.

Fermentert for tarmen!
Tarmen liker fermentert!

Den typen fermentering som gir deg «levende mat» full av melkesyrebakterier, heter melkesyregjæring.
Melkesyrebakteriene, Lactobacillus, omdanner stivelse eller sukkerarter i råvarene til melkesyre mens bakteriene trives og formerer seg.
Melkesyrebakteriene trives med lav pH, slik at skadelige bakterier dør og gir maten lang holdbarhet.

Fersk melk

– levende drikke

Å drikke fersk melk/morsmelk kan skape et miljø i tarmen som favoriserer nyttige laktobakterier og bifidobakterier slik at de får dominere.
Er du så heldig å ha tilgang til økologisk melk rett fra kua, bør du sikre deg ett glass hver eneste dag.
Vi andre får nøye oss med noen skiver upasteurisert ost eller lavpasteurisert melk.

Fermenterte smaksbomber

Matvarene under er fermenterte smaksbomber.
Spis et rikt utvalg slik at du beriker tarmbakteriefloraen din hver dag.
De ulike produktene inneholder ulike nyttige og helsebringende bakterier:

Yoghurt – syrnet melk med bakteriekultur

Velg yoghurt naturell, og styr unna produkter med tilsatt sukker og kunstige tilsetningsstoffer.
Tåler du ikke kumelk, kan du velge «kufri» melk og yoghurt av både havre, mandel og kokos.

Tjukkmelk

Tjukkmelk er syrnet med bakteriekultur fra tettegressplanten.
Det er et flott produkt med høy næringsverdi og god smak.
Melken inneholder naturlige bakteriekulturer og ikke laboratoriefremstilte bakterier.
Plukker du bjørkeblader eller blader av tetteplante på fjellet eller i skogen, kan du lage melkering eller tjukkmelk selv helt uten andre tilsetninger.

Kefir

Økologisk kefir får du kjøpt i butikken, og den består av en kultur av gjær og sopp.
Vann kan også syrnes med kefirkultur til en drikk kalt vannkefir. Den kan du lage selv av vann, rørsukker og kefirkorn.

Syrnet melk er tarmens venn.
Legg den i lake!

Fermentert te – kombucha

Kombucha er en forfriskende drikk syrnet med bakterie- og soppkulturen scoby.
Du får kjøpt kulturen på nett og kan lage din egen kombucha, eller du kan kjøpe drikken ferdig i butikken.
Den er syrlig og frisk på smak, inneholder minimalt med sukker og har et naturlig innhold av kullsyre – et perfekt alkoholfritt alternativ eller erstatning for brus.

Miso – fermentert økologisk soya

Miso selges som en brun puré.
Eller lag den selv.

Kimchi

Kimchi er et tradisjonelt koreansk tilbehør som gjerne lages av

  • revet kålreddik
  • hvitløk
  • sjalottløk
  • ingefær
  • chili og krydder

Oppbevares på glass eller krukker.

Sauerkraut

Sauerkraut er fermentert kål som lages av snittet hodekål og karve.
Sauerkraut er fremdeles vanlig i store deler av Europa.
Her hos oss kjøper imidlertid de fleste ferdig surkål, og selv om den kan være merket «hjemmelaget», er den ikke fermentert.

Fermenterte grønnsaker i saltlake

Det er enkelt å fermentere grønnsaker selv.
Du skjærer rett og slett grønnsaker i biter, legger dem lagvis i et glass, og dekker dem med saltlake.
Friske, økologiske grønnsaker er å foretrekke da de inneholder gode bakterier som sikrer et godt resultat.

Rødbetskiver på glass

Syltet rødbete er et fint tilbehør til både leverpostei, karbonader og spekesild.
Kjøp rødbete i sesong, og lag naturlig fermentert syltet rødbete selv.
Du trenger bare rødbete, karve og saltlake, og så kan du gjerne kickstarte prosessen med litt fermentert myse (Molkosan).

Ekte sylteagurk

Det er lett å like sylteagurk, men den varianten vi setter på frokostbordet, er ikke fermentert.
Lag heller din egen fermenterte variant ved å legge små sylteagurker på glass når de er i sesong.
De holder hele vinteren igjennom – og det siste glasset er det aller beste.
Alt du trenger, er små sylteagurker, sennepsfrø og saltlake.

Fermentert hvitløk

Fermentert hvitløk egner seg som snacks og kan lages hele året.
Rundt Middelhavet spiser man gjerne naturlig fermentert hvitløk og oliven til tapas.
Kjøp små glass, legg i hvitløksfedd, og fyll opp med saltlake.

Surdeigsbrød for tarmen, smaken, og lykken...(Foto: Simen Grytøyr)
Kost kan også påvirke stoffskifte. (Foto: Jon Marius Nilsson)

Surdeigsbrød

Hurtiggjæret brød fra industrielle bakerier er gjerne rikt på både gluten og antibeitestoffer.
Det er fordi bakeriene tilsetter hvetegluten for å gi rask heving, og fordi de ikke tar seg tid til å bløtlegge kornet og fjerne antibeitestoffene (fytinsyre og enzymhemmere).
Både gluten og antibeitestoffer kan gi ubehag eller matoverfølsomhet.
Lag ditt eget surdeigsbrød, eller kjøp surdeigsbrød i butikk.
Når melet fermenteres, tar kroppen enklere opp flere næringsstoffer, og bakteriene og enzymene i surdeigen starter nedbrytingen av både gluten og antibeitestoffer i kornet.

Her kan du lese andre artikkel i Berits serie om tarm: – Rett fett for tarm og vekt.

Upasteurisert ost

Upasteurisert ost står fortsatt på menyen i mange land.
I både Frankrike og Italia er «upasteurisert» synonymt med kvalitet, mens vi nordmenn oppfatter helsefare.
Det bør vi slutte med og la upasteurisert ost bli en naturlig del av kostholdet.
Det finnes flere typer upasteuriserte oster i ostedisken.

Spekemat

Du visste kanskje ikke at modning av skinke og spekepølse er det samme som fermentering, og at spekemat er supert mot moderne helseplager?
Se bare opp for mengden, siden spekemat inneholder forholdsvis mye salt. Velg aller helst uten nitritt, og varier mellom både spekepølse, spekeskinke og fenalår.

Rakfisk og gravlaks

Rakfisk og gravlaks er også fermentert fra gammelt av, men dessverre er dagens gravlaks bare en dårlig kopi som ikke er fermentert, men modnet i sukkerlake.

Rå eplesidereddik

Den er laget av naturlig fermentert eplesider som har fått fermentere videre til eddik.
Når den er rå, beholder den de nyttige bakteriene.

For detaljerte fremgangsmetoder og oppskrifter, skaff deg “Tarmens medisin” av Berit Nordstrand.

Kroppen er langt bedre til å forbrenne fett enn karbohydrater

Reduser inntaket av karbohydrater og sikre deg godt fett
I det meste av den tiden vi mennesker har vandret på jordskorpen, har vi jaktet og sanket mat og levd på ville dyr og planter (i sesong).