Helsehistorier av folk - til folk
Mat

Syv tips for sunnere grilling

Vi elsker å grille. Her er Fedons oppskrifter, samt tipsene for sunnere resultat.

Kilde: Dr. Lindbergs klinikk/ Fedon Lindberg

Sommeren er varm og grillen likeså. Kullgrill eller naturgass? Sistnevnte er mer lettvint og miljøvennlig. Om resultatet blir mer eller mindre sunt, avhenger av tilberedningen.
Om du oversteker på direkte flamme, slik mange gjør, kan det forårsake kreftfremkallende (karsinogener) stoffer. Sånn tenger det ikke å være.
Her er enkle tips og deilige oppskrifter:

7 tips for sunnere grilling:

1.  Mariner
Mariner maten først. Det gir mer smak, saftigere resultat og reduserer kraftig dannelsen av kreftfremkallende stoffer i kjøttet.

2.  Bruk romtempererte råvarer
Ikke legg kjøttet på grillen rett fra kjøleskapet. Da blir det fort overstekt utenpå mens innsiden forblir rå. La kjøttet ligge i en god marinade i romtemperatur i min 1 time.

3.  Sats på magert kjøtt
Griller du kjøtt og pølser med mye fett, drypper det fort ned på grillen, det kan gi skadelige stoffer i flammen og røyken. Unngå derfor å grille pølser og annen bearbeidet mat, og hvis du gjør det, velg indirekte grilling (ikke direkte over flammen/kullene).

4.  Begrens grilltiden
Tre små stykker av kjøtt, fisk og fjærkre på spyd, gjerne sammen med grønnsaker. Da blir maten fortere ferdig, og faren for skadelige og svidde overflater reduseres.

Asparges egner seg godt på grillen

5.  Snu maten ofte
Det gir jevn stekeflate og reduserer faren for stoffer vi ikke vil ha.

6.  Grill frukt og grønt
Det smaker supergodt og ingen skadelige stoffer oppstår.

7.  Bruk urter
Aromatiske urter som basilikum, mynte, dill, rosmarin, timian, oregano og salvie i grillmarinaden setter smak på maten og begrenser dannelsen av kreftfremkallende stoffer.

Det står å faller på tilbehøret! Her er tips til noen av mine beste og sunneste: Lammekoteletter med caponata – rødbetehummus – sprøstekte squashkaker – Squash og søtpotetbrød – Blomkål og brokkolisalat – Brokkolisalat med yoghurtdressing – Linsesalat – Bønner og olivensalat – Fava bønnestuing – Tzatziki – Hvitløk og bønnesalat med chorizo – Hjemmelaget majones – Focaccia