Livsstil for helse - visst kan du!
Diabetes-vennlige oppskrifter

Stress kan gjøre deg overvektig

Stressfunksjonen er nødvendig for å overleve. Men mange lider av kronisk stress, noe som kan få store konsekvenser for helse og vekt.

Når vi stresser øker stresshormonet kortisol blodsukkeret. Det gjør at musklene og hjernen får mer drivstoff og vi kan flykte eller kjempe i en farlig situasjon. Men, høyt blodsukker øker behovet for insulin. Insulin er også er et fettlagringshormon. Kronisk stress kan derfor føre til vektøkning, eller gjøre det vanskelig å gå ned i vekt.

Stress kan forstyrre døgnrytmen
Kortisol er også med på å regulere døgnrytmen. Vi har høye nivåer av kortisol om morgenen, slik at vi våkner, og lave nivåer på kvelden for å kunne sovne. Kortisolutskillelsen øker under stress og faller naturlig igjen når stresset forsvinner. Ved kronisk stress er binyrene svært aktive over lang tid. Dette kan føre til at binyrene blir «slitne» og vi kan få en dysfunksjonell stressrespons. Da skiller vi ut mer kortisol på kvelden og mindre om morgenen. Dette kan føre til at vi blir ekstra slitne tidlig på dagen og våken på kvelden. Noe som igjen kan føre til problemer med å sovne på kvelden.

Stress kan skade fordøyelsen
Ved stress blir fordøyelsen nedprioritert, og kan stoppe opp. Det kan medføre fordøyelsesbesvær som halsbrann, oppblåst mage, ufordøyd mat i avføringen, diare, forstoppelse etc. Stress påvirker også tarmfloraen negativt. Grunnen er enkel, kroppen kan ikke prioritere fordøyelsen når den skal komme seg unna en farlig situasjon. Kronisk stress kan derfor skade fordøyelsen.

Stressmestring
Å lære å mestre stress er viktig for en sunn og god helse. Det er mange måter å jobbe med stress på:

  • En tur i naturen
  • Epsom salt i badekaret
  • Alenetid
  • Pusteøvelser

Enkle pusteøvelser:
Finn en behagelig stilling, og lukk øynene. Trekk pusten dypt og fokuser på et tall når du puster ut. Start med tallet ti. På neste utpust tenker du tallet ni osv. Kjenn at du puster med hver celle i kroppen. Noen vil kjenne en prikkende følelse i armer og ben, fordi det går mer oksygen ut i blodet.

Når du kjenner stress, stopp opp. Fokuser på pusten din. Pust rolig, og vent til det føles bedre. Tenk at du på utpust skaper en balanse i hjernen. Hodet blir klarere og du takler stress bedre.

Artikkelen er et utrdag fra kapittel om stress fra kostplan for vektnedgang

Utviklet av ernærings-
terapeuter!

Helén Fuhr (foran) og Nina Husø er utdannet ved Tunsberg Medisinske Skole.
De vet at vekt og helse er mer komplisert enn å “spise mindre og trene mer”.

Les mer fra Caluna

Bakteriene i tarmen påvirker vekten.
– Nei. Overvekt er ikke årsak ved diabetes 2.
Aftenpostens dagsmeny er feil for diabetikere og overvektige. Spis heller dette!
– Nei, bacon gir ikke mettet fett. Og grovt brød gir ikke langsomme karbohydrater.