Helsehistorier av folk - til folk
Forskning

Dr. Peirce Thompson: – Slik spiser du deg fri fra matavhengighet

Er du slave av maten? Avhengighet? Da er løsningen å automatisere spisemønsteret ditt, sier Dr. Susan Peirce Thompson (h. i bildet). Faste tider, fast mat, fast mengde. Bright Line Eating er blitt verdensomspennende.  

Avhengighet: – I tenårene var jeg avhengig av kokain og andre stoffer. Etterhvert ble det mat.
Amerikanske Dr. Susan Peirce Thompson gløder i stemme og øyne når Caluna treffer henne under snarvisitt i Norge.

Påviser avhengighet

Avhengighet er fortid.
Som en frihetens ambassadør snakker doktoren nå til en hel verden om å spise seg fri.
Det var ikke 33 ansatte og millioner solgte bøker Susan så for seg da hun som professor i psykologi og nevrologi så at avhengighet kan påvises vitenskapelig.
Både den av narkotika, og den av mat.
– Vi psykologer ser ingen forskjell på kokainavhengighet og matavhengighet, sier Susan.
– Jeg led av fedme. Det var vanskeligere å ikke overspise enn å slutte med narkotika.

Annonse:
Calunas ernæringsterapeuter Helén og Nina har kostplanen for deg:

Ikke tren!

Blant Susans viktigste råd om du er matavhengig og vil ned i vekt?
– Ikke tren! Det stjeler viljestyrken du trenger for å automatisere ditt nye spisemønster. Det tar noen måneder å etablere nye vaner. Så kan du trene igjen.
– Jeg var det amerikanerne kaller “fit, but fat”, forteller journalist og forlegger Irina Lee. (V. i stort bilde over.)
Hun har bragt Susans bevegelse til Norge med kurs og boken «Spis deg fri».
– Min personlighet er typisk avhengig, talløse ganger gikk jeg opp og ned i vekt, har slanket meg over 100 kilo til sammen. Da jeg hørte Susan si at den største feilen når en vil ned i vekt er å trene, tenkte jeg: Wow, hvem er denne damen?

Søtsugen? Se terapeutens råd nederst i artikkelen.

Fra avhengighet til matglede

For Irina er det før og etter: Skammen på sofaen etter overspising. Skammen i å ikke mestre «ekspertenes» råd: Spise mindre, trene mer. Å havne i grøfta og bli der. Slaveriet som stjeler matgleden.
– Å gi slipp på skammen har gjort meg lettere enn noen badevekt kan måle.
Å spise seg fri fra avhengighet handler om å gjøre dine spisevaner like automatiserte som å pusse tenner: Du lurer ikke på hva, når, hvor mye.
Dette er er de fire reglene metoden anbefaler:
1. Kutt ut sukker
2. Kutt ut mel
3. Spist tre måltider hver dag
4. Spis en bestemt mengde til hvert måltid

–Ekstremt, mener mange.
–Er det ekstremt å si nei til vafler og brunost?
–Er det ikke mer ekstremt å småspise matliknende substanser fra morgen til kveld?

Skjerper smaksløkene

–Hva med matgleden?
–Folk blir overrasket over friheten systemet gir, sier Irina.
– Og smaksløkene skjerpes når du kutter ut prosessert mat.
– Altså får du flere og sterkere smaker. Nå finner jeg glede også mellom måltidene, i stedet for skammen på sofaen etter overspising, eller den dårlige samvittigheten over å ikke trene.  
Susan: – Å spise seg fri handler om å slutte å velge, slutte å spørre: Hva vil jeg ha? Om du spør slik, vil du aldri lykkes, for usunn mat er rundt deg konstant.

– Er det ekstremt å si nei til vafler og brunost, spør Irina. Hun led av avhengighet.

– Menneskers gener er tilpasset å spise når mat er tilgjengelig, dette systemet går kontra vår genetikk.
– Ja, sier Susan.
– I et naturlig miljø trengte vi ikke slike systemer, men i dag gjør tilgjengeligheten at 70 prosent av nordmenn har fedme eller overvekt.  
– Altså må vi gå imot våre gener, sier Susan.

Invitert bort til middag

Hva når Susan og Irina er invitert til middag?
–Da forklarer vi gjerne overfor vertskapet på forhånd.
–En venn av meg reagerte sterkt, forteller Irina.
–Da prøvde jeg å få henne til å forstå: Hvordan jeg led, at jeg ikke håndterer mel og sukker, at alle hadde forstått om jeg sa jeg var allergisk…
–Matavhengighet er ikke godkjent som diagnose i Norge.
– Nei, og en blir latterliggjort, sukker Irina.
– Men om jeg gjemmer mat, lyver om hvor mye jeg spiser, og er full av skam… Trenger vi mer bevis?
Susan: – Det sosiale presset er sterkt. Men hva er alternativet? Vi kan åpenbart ikke fortsette i samme spor når vi ser på forekomsten av overvekt og livsstilssykdommer knyttet til det.

Veier ikke maten lenger

Irina: – Jeg har så stabilt blodsukker at jeg ikke kjenner sult, jeg spiser etter klokka. Ingenting mellom tre faste måltider. Det gir om lag 14 timers periodisk faste, som er helsefremmende.
–Av og til sprekker jeg på mengde, men aldri på mel og sukker. I starten veide alt, men med erfaring trenger jeg ikke det lenger.
– Bortsett fra under stress, da stoler jeg ikke på hjernen min, og veier maten.
Med innlærte teknikker og verktøy opplever ikke Irina «what- the- hell-effekt» – altså at når du først sprekker så rakner alt og du forblir i elendigheten.

Sukkeravhengig? Her er råd:

  • Fjern sukker, kunstig søtning og mel, ris, poteter.
  • Hold deg til karbohydrater fra grønnsaker, helst de som vokser over bakken.
  • Legg til kokosfett, avokado, gode oljer, smør…
  • MCT- olje (helsekost og store dagligvarer) kan dempe søtsug, og er en super fettkilde.
  • Aminosyren L-glutamin (helsekost) blandet i kaldt vann kan dempe søtsug. (Kilde: Terapeut Bente Josefsen.)

Mer fra Caluna om avhengighet

Referanser