Pust for livet – det viktigste helsegrepet du kan ta

For noen må det en sykdomskrise til for å oppdage hvor viktig det er å ta vare på helsen og livet. Det var tilfellet for Marianne Magelssen, som har skrevet boken Pust for livet – det viktigste helsegrepet du kan ta.

Bokomtale

Marianne er utdannet sykepleier og jobbet tidligere som salgssjef i legemiddelbransjen. Det ble mye jag etter oppnåelser, som endte i diagnosen ME, også kjent som postviralt utmattelsessyndrom. Selve diagnosen ble utløst av en blåskjellforgiftning.

– Fordi jeg pustet overfladisk og hadde tungen i ganen der jeg halset av sted, hadde jeg hele tiden foten på kroppens gasspedal, skriver hun og legger til:

– Jeg mener fremdeles stress er en positiv drivkraft, men det fordrer at vi puster fullstendig mens vi stresser.

Siden «kollapsen» har Marianne lært mye om pustens betydning for helsen og hvordan hun håndterte sykdommen.

– Det er et paradoks at jeg, som knapt nok pustet, skriver en bok om nettopp pusten. Min erfaring er at det ligger overaskende mye god helse, tilstedeværelse og hjelp i pusten, skriver hun.

Et verktøy for å påvirke nervesystemet

Boken gir god forståelse av sammenhengen mellom pusten og nervesystemet, og lærer oss hvordan vi kan bruke pusten til å takle fysiske og psykiske utfordringer på livets mange arenaer: Når vi skal prestere, i idrett, dans og yoga, i stemmebruk og hvordan puste for å roe angst og uro.

Å kunne påvirke de delene av nervesystemet som styrer stressresponsen er viktig. Vi snakker om fysiologiske prosesser som ligger utenfor viljens kontroll. Med pusten når vi disse dypene i oss selv, og det på en dyptgripende måte:

– I dag kan vi velge og vrake i behandlingsalternativer, terapeuter og velværetilbud, og vi bruker dem flittig, skriver Marianne. – Det mest virkningsfulle, det mest tilgjengelige og det billigste verktøyet ligger imidlertid rett under vår egen nesetipp.

La ikke urhjernens alarmsenter styre livet

Den ene delen av vårt ikke-viljestyrte (autonome) nervesystem mobiliserer energi og ressurser for å yte mer. Det er det sympatiske nervesystemet: kroppens gasspedal. Den andre delen er det parasympatiske nervesystemet. Det er bremsepedalen som gir oss mulighet for å hente oss inn igjen etter ytelse: rest and digest.

Urhjernen eller reptilhjernenes moblisering til flukt og kamp skjer ikke bare når vi møter akutte farer. Hjernen skiller ikke mellom virkelig og innbilt fare.

Tanker og emosjoner knyttet til våre bekymringer og historier, samt hverdagens mange krav, skaper en innbilt tilstand av akutt fare hele tiden. Stresset kan lett bli kronisk og tære på kropp og psyke og gjør oss syke.

Vi kan ikke både gi gass og trykke på bremsen samtidig. Det er nyttig å kunne sette på bremsen når vi ønsker, fremfor å la vårt ukontrollerbare sinn trigge vårt nerve- og hormonsystem til stadig å moblisere. I boken Pust for livet lærer vi å styre gasspedalen med pusten.

Bli kjent med pustemuskelen

Det er lett å slenge ut at man bør roe ned, senke skuldrene og puste med magen. Men hva betyr det? Hvordan går man frem for å mestre dyp og riktig pusting og gjøre det til en god vane?

En god start er å bli kjent med vår store pustemuskel: Diafragma eller mellomgulvet.

Diafragma stammer fra gresk: dia betyr mellom og fragma gjerde. Muskelen danner «gjerdet» mellom bukhulen hvor innvollsorganene er og brysthulen ovenfor, der lungene befinner seg.

Pustemuskelen diafragma er kuppelformet. Selve kuppelen buer opp mot lungene i avslappet tilstand. Muskelen presser da lungene opp: luften presses ut av lungene og øvre luftveier.

Når vi trekker sammen, spenner, muskelen, så trekkes kuppelen ned og blir flat. Det frigjør plass i brysthulen slik at lungenes og dens mange luftrom – lungeblærene (alveolene) – utvider seg: luften suges inn gjennom øvre og nedre luftveier, og fyller hver krink og krok i lungene med luft. Marianne skriver:

– Det sies at «sykdom er fravær av liv. En fullstendig pust vil bringe liv til alle kroppens celler.

Stress og uro gjør pusten overfladisk

Når vi er urolig og stresset, har vi en tendens til å glemme å puste dypt. Pustingen skjer oppe i brystkassen. Vi får for lite oksygen samtidig som vi får dårlig utlufting. Det avfallsstoffet som kroppen produserer mest av akkumuleres: karbondioksid. Det gjør kroppen sur og sinnet urolig.

Når vi har oppmerksomheten på mellomgulvet, og bruker det bevisst ved å strekke magen utover når vi puster inn, så får vi ikke bare bedre luftforsyning og utluftning. Oppmerksomhet på magen og mellomgulvet samtidig som vi puster medfører at det parasympatiske nervesystemet kopler inn. Vi føler oss straks mer rolig og avbalansert.

Den kjente holistiske legen Dr. Andrew Weil er indremedisiner og spesialist i stressrelaterte sykdommer, og siteres i boken: – Skal jeg bare gi et godt råd til bedre helse, så er det å puste ordentlig. 

Pusten bringer deg til øyeblikket – her og nå

For å være ærlig skriver Marianne innledningsvis: – Jeg var litt lei av alt pratet om her og nå, tilstedeværelse og væren. Jeg hadde problemer med å se at lykken fantes der.

Det snudde seg da hun lærte sin egen pust og pustemuskelatur å kjenne, og å være tilstede i kroppen og pustingen. Da ble det ikke lenger med praten. – Ro, harmoni og tilstedeværelse fant sin naturlige plass i livet, skriver hun.

Det er i tråd med de praktiske aspektene av Østens filosofier og åndelig lære: yoga og meditasjon, tai chi og qi gong og pusteøvelser (pranayama): Tankene kan vi ikke kontrollere, men vi kan kontrollere kroppens bevegelser og pusten. Ved bevisst å bruke pusten kan vi roe ned spinnet av tanker og følelser og erfare mer ro og harmoni:

– Min erfaring er at nøkkelen til et bedre liv er mistenkelig enkel, skriver Marianne. Det dreier seg først og fremst om å være fullt og helt til stede i hverdagens små og store hendelser.

For å gjøre hverdagsfilosofien om til praktisk handling trenger vi et verktøy, er bokens hovedbudskap. Pusten er et suverent verktøy, men må læres å brukes.

Her og nå-pusten

Bokens viktigste øvelse er Her og nå-pusten som Marianne stadig kommer tilbake til. Den lærer oss å få kroppen og pusten i takt, og involverer dyp og oppmerksom pusting. Fortsett med Her og nå-pusten gjentar Marianne: la magen og pusten heve og senke seg:

– Når du vier din oppmerksomhet til magens bevegelse og hvordan den hever og senker seg, blir du til stede i nået, og da er du i væren, er resepten hun foreskriver.

When you stay in your breath, your hands can not do anything wrong (sitat fra boken).

Det viktigste helsegrepet du kan ta

Boken Pust For Livet – det viktigste helsegrepet du kan ta, overøser oss ikke med ord og tettpakkede sier, men er enkelt og poengtert forfattet i en flott ramme av illustrasjoner og sitater. Den kan kjøpes hos de fleste nettbokhandlere, og deler av inntekten fra salget går til prosjekter med en klar økologisk profil.

Vi avslutter her med et dikt fra boken om å leve i nuet:

At leve i nuet er livets teknik – og alle folk gjør deres bedste, men halvdelen vælger det nu, som gik, og halvdelen vælger det næste.

Og det forrige nu og det kommende nu blir aldrig i livet presente, og alle folks levetid går sågu med bare at mindes og vente.

For det nu, som er gået, er alltid forbi, og det næste blir aldrig det rette. Næ, sørg for, at nuet, du lever i, engang for altid er dette.

Annonse

Trykk på bilde for å se alle de fine smykkene!

Del artikkelen!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *