Livsstil for helse - visst kan du!
Kvinne spiser proteinbar. Omgivelser med fjell og friluft.
Blogg

Ned i vekt? En myte at du da bør spise mellommåltider.

Husker du myten om at vi får krampe om vi bader etter å ha spist?
Myter avlives i takt med ny viten. Ny viten viser at du bør droppe mellommåltidene om du vil ned i vekt.

Artikkelen har lenke til Calunas kostplan.

Mellommåltider: Når treningstimen er over, maser instruktøren:
– Dere har brukt mye energi, nå er det særs viktig å fylle på!
Så løper vi til kassa på SATS og dytter ned barer, shaker, proteindrikker fulle av sukker og lumske tilsetninger. Fint for SATS, ikke fint for vekten og helsen.

Glem «mellommåltider for energi». For kroppen kan utmerket godt bruke den energien du har lagret: fettet fra lår, mage, rumpe… Så vis er kroppen, at den sørger for energi når den trenger det.

Der på SATS etter trening, så ofte jeg har hatt lyst til å rekke armen i været, innvende:
– Det rådet er avleggs, sjekk ny viten.
Har ikke instruktørene et ansvar i å gi oppdaterte råd? Jeg tør ikke, min arm forblir nede. Men dette vet jeg: At kroppen min gir de beste svar. Jeg kan skeie ut med for mye mørk sjokolade og vin. Lakris gjør meg lykkelig. Men min vekt har vært stabil etter at jeg innførte matpauser.

Min vekt er ganske stabil, jeg spiser ikke mellommåltider, heller ikke etter trening.

Mellommåltider bremser fettforbrenning

Matpauser brenner fett, og fornyer cellene. Verken kroppen og hjernen trenger konstant påfyll, slik vi ofte får høre. Tenk på hvor vi mennesker historisk kommer fra. Tror du vår organisme ville overlatt overlevelsen til tilfeldig fangst og sanking? Hvordan skulle det da gått med arten menneske?
Her er studien fra 2019 som viser effekter av matpauser.

Historisk har ikke maten stått klar hver tredje time, arten menneske ble overlegen likevel. Kroppen måtte sørge for konstant energi, selv ved lange perioder uten mat.

Ikke bare er mennesket tilpasset matpauser, men pauser er også noe av det beste vi kan gjøre for helsen. Fordi matpauser muliggjør cellefornyelse, cellereparasjon, og fettforbrenning. Ved matpauser frigjør kroppen nemlig hormonet glukagon for å hente energi fra fettet på kroppen. Altså får du energi, samtidig som du brenner fett. Genialt, ikke sant?

Genetisk er vi som steinaldermennesket

Du anser deg kanskje et stykke unna steinaldermennesket? Vel, genetisk er vi som dem. Det moderne mennesket med kiosken på hjørnet er som en liten flekk på tidslinjen å regne.
Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi. Med matpauser gir du kroppen mer tid til å fordøyelse og å fjerne avfall. Du muliggjør biologiske reparasjonsprosesser når kroppen din er i «hvile»(katabol), istedenfor i full fordøyelse.

Spis for å oppnå et stabilt blodsukker med mye mindre søtt og stivelse, og litt mer fett. Da vil kroppen komme i lett ketose, slik skrus fettforbrenningen på ved at hormonet glukagon er virksomt. Gjør det til en livsstil, da blir det lettere å holde vekten nede.
Så neste gang du er på trening, kan du svare til instruktøren:
– La heller kroppen hente energi fra magen enn fra proteinbaren!

Følg en kostplan

Hvordan gjennomføre dette i praksis, da? Calunas kostplan er utviklet i tråd med oppdatert forskning. Ernæringsterapeutene Nina Husø og Helen Oulie Fuhr har fylt kostplanen med det du trenger for varig endring:
Oppskrifter
Nydelig mat
Handlelister
Kunnskap
Inspirasjon

Skål med grønn smoothie. Pyntet med rødbeter, avokado, hasselnøtter og persille.
Hva med grønn smoothie? Masse næring, masse smak. Du finner den og mange deilige oppskrifter i Calunas kostplan.

I denne artikkelen kan du lese mer om periodisk faste og effekten av å unngå mellommåltider. Du finner også en rekke referanser til forskningen.

Mer fra Caluna om faste og å droppe mellommåltider