Helsehistorier av folk - til folk
Debatt

Myndighetene råder til ”mer fisk, mindre kjøtt”. Leser de ikke forskning?

– Metta fett er farlig, insisterer myndighetene. Som om en matvare består av den ene typen fett, og en annen den andre. Alt fett er en blanding av metta og umetta. Fett øker hverken sykelighet eller dødelighet. Men miljøgifter gjør.

Av sykepleier og ernæringsterapeut Mette Lund Larsen

Fett! Se nøye på bildet øverst:
I 1961 hevdet forskeren Ancel Keys at metta fett ga risiko for hjertesykdom.
I 2014 hadde forskere verden rundt innsett at Keys tok feil.

For få dager siden kom rapporten fra EFSA (EUs organ for mattrygghet) som avdekker store mengder miljøgifter i fisk.
I fjor advarte syv norske forskere om mengden miljøgifter i fet fisk.
Men Helsedirektoratet står på sitt:
– Spis mer fisk, og mindre kjøtt.
Senest fra ernæringsfysiolog Tine Sundfør på Dagsrevyen 27. november etter Helsedirektoratets rapport om norske matvaner.
Moderne kjøttproduksjon skader miljøet. Men kjøtt skader neppe helsen.

Fett består av metta og umetta

Vi får beskjed om å spise mindre metta fett.
Fett består av flere komponenter: umetta og metta.
Om det var slik at en av dem var farlig, så burde vel målet vært å unngå alt fett?
Det er selvmotsigende at noen råvarer med litt metta fett blir svartelista. Mens andre med mange ganger høyere innhold av metta fett blir anbefalt.
Som fisk.
Vi får høre at vi må spise mer fisk for å få i oss mer umetta fett.
Og mindre rødt kjøtt, for å få i oss mindre metta fett.
Men fisk inneholder ikke bare umetta fett.
Selv om laks gir mest umetta fett, så har 100 gram stekt laks mer metta fett enn 100 gram ytrefilét, 100 gram bogstek og 100 gram ren karbonadedeig – til sammen!
Det bare å slå opp i Matvaretabellen.

Les mer om ernæringsterapeut Mette Lund Larsen.

Ny rapport fra EU advarer mot miljøgifter i fisk. Likevel oppfordrer våre myndigheter til fisk heller enn kjøtt.
Miljøhensyn er et argument mot kjøtt. Men helsen er det ikke.

I 50 år er vi blitt fôret med påstander om fett:
vegetabilske råvarer = umetta fett = sunne.
animalske råvarer = metta fett = usunne.
fisk = umetta fett= sunne.
Et lite søk i Matvaretabellen viser at det er feil.

Ingen økt risiko for hjertesykdom ved metta fett

Vi blir fortalt at risikoen for hjerte- karsykdom øker ved inntak av metta fett.
Nyere forskning viser at alt fett er en blanding, og at inntaket av fett hverken øker sykelighet eller dødelighet. Snarere tvert imot.
Mennesker med høye kolesterolverdier lever lenger og har mindre hjerte-karsykdom enn dem med lave.
Hvor riktige kan offisielle anbefalingene være?
Hvor presise kan epidemiologiske (spørreskjema) undersøkelser om kost være når alt fett er en salig blanding?
La oss si at du sitter der med spørreskjema for å bidra til forskningen. Klarer du å gi korrekt svar på hvilken type fett du spiste siste uke eller måned?
Hvor mange i slike undersøkelser gjennomgår råvare for råvare, gram for gram, og regner nøyaktig?Slike spørreskjemaer gir tynt vitenskapelig grunnlag:
En som spiser laks 4 -5 ganger i uka, vil sannsynligvis svare at inntaket av umetta fett er høyt, og av metta fett lavt.
Mens naboen, som spiser ytrefilet, bogsteik og karbonadedeig, vil trolig svare at han spiste mest metta fett.
Om du finregner, vil resultatet bli at han som spiste laks får i seg mye mer metta fett enn han som spiste kjøtt.

Fagpersoner mot strømmen mister lisens

Oppfatningen om at mettet fett er farlig dominerer styrende organer i USA, Storbritannia, Norge, og de fleste andre land.
Fagpersoner av en annen mening blir gjerne latterliggjort eller utestengt.
De kan til og med miste legelisensen og jobben:
I Sør-Afrika ble professor Tim Noakes saksøkt for å anbefale råd i strid med myndighetenes syn.
I Australia opplevde Gary Fettke det samme. Begge ble for øvrig frikjent.
I Norge mistet lege Geir Flatabø retten til å praktisere fordi han behandlet ”utenfor retningslinjene”.
Ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski mistet sin professorstilling ved Høgskolen i Harstad, trolig fordi han talte makten imot, særlig om fett.
Ingen pasienter eller studenter klaget. Disse nytenkerne ble stoppet fordi de tenkte utenfor boksen.

Lege Geir Flatabø mistet retten til å praktisere.
Ernæringsfysiolog Dag Viljen Poleszynski mistet sitt professorat.

Den skandaløse studien som fortsatt dominerer

Når grunnlaget er feil, blir resultatet feil:
Norske kostråd baseres i “The seven countries Study”.
Her ble matvarer som chips, kjeks og snacks stemplet usunne, og dermed klassifisert som metta fett.
Selv om fettet den gang besto av mer metta fett enn i dag, er innholdet i disse matvarene mest karbohydrater og umetta fett.
Denne klassifiseringen ble bekreftet av myndighetene i Storbritannia og NICE (The National Institute for Health and Care Excellence).
Den gjelder også i Norge.
Vi ser ofte advarsler mot chips og kjeks begrunnet i metta fett.
Men Kims chips består av ti ganger mer umetta fett enn metta. Ellers er innholdet potet. Den inneholder knapt metta fett.

Flere fakta om fett:

  • Alt fett er en kombinasjon av metta, enumetta og flerumetta.
  • Deretter skal matvaren klassifiseres ut ifra den dominerende fett-typen.
    Dette blir ikke fulgt her til lands.
  • Kjøtt gir ikke nødvendigvis mye fett.
  • Fettet i kjøtt har ikke nødvendigvis mer metta enn umetta fett.
  • Fettinnholdet i 100 gram ytrefilét er ca. 2 gram: 1 gram metta og 1 gram umetta.
    100 gram fenalår inneholder mer umetta enn metta fett.

Når til og med opphavsmannen Ancel Keys innså at han hadde tatt feil, hvorfor fastholder våre myndigheter på myten om farlig, mettet fett?
Ingen ville høre på Keys da han gikk vekk fra sin hypotese. Til det hadde matvare- og medisinindustrien for mye penger å tjene.
Men våre myndigheter fastholder på studien. Hvor lenge?

Lær om kosthold for helse fra Thor Foseid på Kreta.

Bli med Thor og Caluna i mai!
For kunnskap, fellesskap, nye venner, nydelig mat, vakre vandringer, yoga i soloppgang…
Les mer, meld deg på, flybillettene er rimelige nå.

Fotturer langs urørt kyst.... Bli med til Kreta i mai!