Nærbilde av salat på hvit tallerken: grønne blader, artisjokk, egg og valnøtter.
Blogg

Lavkarbo er ikke tro. Det er vitenskap.

Av Mette Lund Larsen, sykepeleier og ernæringsterapeut. Les mer om Mette her.

«Tror du på lavkarbo?» Det kan virke som om mat og helse handler om tro. Men særlig innen fagfeltet ernæring er det mer vitenskap enn tro som gjelder.

Vitenskap, eller tro?
Du kan selv velge om du vil ta fysiologien på alvor, men du kan ikke velge fysiologien bort.
Vi har trodd at grovbrød, fullkornspasta og brun ris påvirker blodsukker og insulinnivå minimalt. Men blodprøvene viser noe annet. På tide å ta faktaene til etterretning? Eller å fortsette å tro?

Kvinne med lyst, kort hår smiler mot kamera. Portrett. Hun står på en strand, sjø og bølger i bakgrunnen.
Sykepleier og ernæringsterapeut Mette Lund Larsen

Vi vet mye om matens innhold. Det er strenge krav til merking, altså har vi god kunnskap om hva vi spiser. 
Hva maten brytes ned til, er også ganske kjent, og stadig nye sammenhenger om matens innvirkning på kroppens fysiologi avklares.
Tross påviselige og godt synlige faktorer, fremstilles fakta som tro. «Jeg tror ikke på lavkarbo for helse.»

Vitenskap: at karbohydrater øker blodsukkeret

Ta sukker og stivelse: Vi vet at det får blodsukkeret til å stige. Et lite stikk i fingen viser hvor mye, og hvor lang tid det tar før blodsukkeret synker igjen. Vi vet at hormonet insulin får blodsukkeret ned. Jo mer sukker og stivelse i kosten, dess mer insulin skilles ut. Det er rene, fysiologiske fakta.

Vitenskap: at insulin må til for å senke blodsukkeret

Når insulinet fungerer normalt, er blodsukkeret normalt, også ved mye sukker og stivelse. Sukkeret som ikke umiddelbart brukes, lagres til senere bruk. I første omgang som glukoselager, glukogen. Hvis det er enda mer til overs, lagres det som fett.
Men etter år med for høyt insulinnivå, fylles de ulike lagrene. Effekten av insulin avtar, blodsukkeret begynner å stige. Altså har du ganske konstant for høyt blodsukker, og for høyt nivå av insulin.

Vitenskap: at kroppen har en tålegrense for insulin

Først stiger blodsukkeret noen desimaler, siden bryter reguleringsmekanismene sammen: Diabetes 2 og andre sykdommer er et faktum.
Samlebetegnelsen på slik hormonell ubalanse heter metabolsk syndrom, som knyttes til en rekke tilstander. Fra små hverdagsplager til alvorlige sykdommer. 
For insulin har flere funksjoner enn å regulere blodsukkeret, for høyt insulinnivå over tid kan bli katastrofe.

Fakta om insulin

  • Fettlagringshormon. Typisk lagres overskuddsenergien først rundt magen, men siden også i blodet, leveren og etterhvert «overalt».
  • Insulin bidrar til at fettcellene «låses», da er det vanskelig å bli kvitt overskuddsenergien.
  • Kroppen kan ikke både lagre fett og løse opp fett, den må velge. Så lenge insulin (lagring) er virksomt, så er hormonet som brenner fett uvirksomt. (Glukagon)
  • Betennelseshormon – gir økt betennelser av ulike slag. Betennelse er bakenforliggende årsak til de fleste moderne sykdommer.
  • Veksthormon, kan gi økt cellevekst.
  • Væskebindingshormon. Insulin gjør at nyrene lagrer salt, og kroppen samler væske: Hovne fingre, sokkemerker, hovne øyelokk og høyt blodtrykk er noen resultater. 
  • Aktiverer gener som gir sykdom. Den siste sammenhengen som er kartlagt, er at for høyt insulinnivå trolig gjør oss mer mottagelige for koronavirus. 

Derfor: reduser mengden sukker og stivelse, da reduserer du behovet for insulin. Be om at fastlegen måler ditt langtidsinsulin, ikke bare ditt blodsukker.
Alle sammenhenger er ikke avklart, men Cleveland Clinic, Mayoklinikken, John Hopkins Hospital og Dukes Hospital er blant seriøse aktører som har utført grundige målinger. Resultatene er oppsiktsvekkende. Når blodsukkeret og insulinnivået reduseres opplever de fleste:

  • Rask vektreduksjon
  • Bedre kontroll over diabetes 2, høyt blodtrykk og hjerte- og karsykdom   
  • Betennelser dempes 
  • Væskeoverskudd skilles ut, hevelser går ned og vekten reduseres ytterligere
  • Kroppens evne til cellereparasjon og cellefornyelse/heling (autofagi) bedres
  • Flere sykdommer bremses og reverseres
  • Vekt, blodprøver og andre målbare parametere viser tydelige forbedringer. Helt i tråd med pasientenes erfaringer.
  • Effekten og prøveresultatene er varig så lenge blodsukkeret og insulinnivået holdes under kontroll.

Hvordan kroppen svarer på maten er altså ikke tro. Det fysiologisk vitenskap. Som gir håp og muligheter!

Les mer fra Caluna

Insulinresistens øker risikoen for urinsyregikt
Leger ga råd om lavkarbo mot infeksjon. I 1860!
Du går ikke ned i vekt uten hormonene på din side. Slik får du fettet til å brenne.
Visst kan du bedre immunforsvaret. Med funksjonell medisin.

Referanser

1. Hannah Andrews, Nutrition coalition: Reforming America’s One-Size-Fits-All Nutrition Policy to Include an Option for the 60% of Americans Diagnosed with Chronic Diseases Could Improve Resistance to Severe COVID-19 Complications
https://www.nutritioncoalition.us/news/improve-resistance-covid-symptoms?fbclid=IwAR1d3HGIkeik8Foe1-nrTjbLkC46pzCiHo_bSwLm9ln3a-SCKUKcSkjQ_G4

2. Aseem Malhotra:  Covid 19 and the elephant in the room: https://www.europeanscientist.com/en/article-of-the-week/covid-19-and-the-elephant-in-the-room/

3. Dr. Paul Mason: How to combat the coronavirus! https://www.youtube.com/watch?v=4lJPjsuftmQ&feature=share&fbclid=IwAR397uxtDWcNyTMqPA_9XacH56LAXm5huh7dBLT1JwDpbvOJwOUCCb9zDXYRobert Lustig: Covid 19 , risk factors: https://robertlustig.com/2020/04/covid-19-risk-factors/

4: Shikha Gharg et al: Hospitalization Rates and Characteristics of Patients Hospitalized with Laboratory-Confirmed Coronavirus Disease 2019 — COVID-NET, 14 States, https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/69/wr/mm6915e3.htm

5. Fedon Lindberg: Insulinresistens, syndrom X, Metabolsk syndrom:  https://fedon.no/tema/syndrom-x-og-insulinresistens/

6. Sarah Halberg: Siste oppdateringer fra Low carb Denver, 2020:https://www.dietdoctor.com/denver2020/presentations#saturday1

7. Dr. Sarah Hallberg: Improving the scientific rigour of nutritional recommendation for adults with type 2 diabetes: A comprehensive review of the American Diabetes Assosiation guideline- recommended eatinghttps: //dom-pubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/dom.13736

8. Stephen Phinney, Jeff Volek et al:Dietary carbohydrate restriction improves metabolic syndrome independent of weight loss:  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6629108/

9. Stephen Phinney, Jeff Volek et al: Carbohydrate Restriction has a More Favorable Impact on the Metabolic Syndrome than a Low FatDiet: https://www.researchgate.net/publication/23663658_Carbohydrate_Restriction_has_a_More_Favorable_Impact_on_the_Metabolic_Syndrome_than_a_Low_Fat_Diet

10. Sarah Hallberg: How to reverse overweight and diabetes 2: https://www.youtube.com/watch?v=da1vvigy5tQ

11. Andreas Eenfeldt: The weight control: The calories vs insulin. https://www.dietdoctor.com/member/presentations/eenfeldt

12. Robert Lustig: The elephant in the kitchen: https://www.youtube.com/watch?v=gmC4Rm5cpOI

13. Alberti, Zimmet: The metabolic syndrome- a new worldwide definition: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(05)67402-8/fulltext

14. Raven: Role of insulin resistence of human disease: https://diabetes.diabetesjournals.org/content/37/12/1595

15. Tim Noakes: Low-carbohydrate and high-fat intake can manage obesity and associated conditions​

16. Tim Noakes: The beauty of science: Emerging covid http://thenoakesfoundation.org/news/media-statement-ccfm-interview-with-prof-tim-noakes?fbclid=IwAR2XIf2cyUDOMeQc53FZoEQYb5jljbbX2SX4mw0mgLza3hPmS5Wjrryr4Yc