Livsstil for helse - visst kan du!
Arv og miljø

Inflammasjon knyttes til demens og Alzheimers sykdom

Er du eller dine rammet av demens? Ny forskning gir håp: mat og tarmhelse kan påvirke demens og Alzheimer.

Inflammasjon:
Forskere ved Department of Biology, Lamar University i USA viser hvordan mat, mikronæringstoffer og tarmhelse kan knyttes til inflammasjon.
Et typisk fellestrekk hos dem med demens og Alzheimer er inflammasjon. Altså er det håp: Om ytre faktorer som kost kan påvirke demens negativt, kan det også påvirke positivt.
Studien fra Lamar University omtales som et vendepunkt fordi den viser at miljøfaktorer er sentrale i utvikling av inflammatoriske tilstander.

Hvordan redusere inflammasjon? Se maten som hjelper, lenger ned i artikkelen.

Demens og Alzheimer rammer stadig flere, stadig yngre

Nyere forskning, fra blant andre professor i nevrologi Dale Bredesen, viser at årsaker til demens og Alzheimer er mange.
Både genetikk, miljøfaktorer og livsstil kan bidra til utvikling av såkalt nevrodegenerative tilstander, som demens og Alzheimer.
Men dersom faktorer ved livsstil kan gi sykdom, så kan også faktorer ved livsstil forebygge, reversere og bremse sykdom.
Den solide gjennomgangen fra Lamar University viser til tilstander og faktorer som stimulerer til inflammatoriske prosesser.
Med ny innsikt kan en skape nye strategier for å behandle og forsinke utviklingen av demens og Alzheimer. Biolog Iver Mysterud kom i fjor med boken “Håp ved demens og Alzheimer” – med bakgrunn i ny forskning.

Biolog Iver Mysterud har skrevet boken “Håp ved demens og Alzheimers sykdom.”

Kost kan dempe betennelser (inflammasjon), gi bedre tarmhelse og viktige antioksidanter. Forskerne viser at betennelsesdempende strategier kan redusere utviklingen, og utsette demens og Alzheimer.  
De diskuterer faktorer som:

  • B-vitaminer B2, B6, B12 og folat
  • Vitamin C
  • Vitamin d
  • E-vitamin
  • Vitamin K
  • Forholdet mellom Omega-3 / Omega-6 fettsyrer
  • Gluten

Faktorer som påvirker tarmen er

  • antibiotika
  • endringer i kostholdet
  • ikke-steroide antiinflammatoriske medisiner
  • tilsetningsstoffer i mat
  • ulike helsetilstander
  • sykdomsfremkallende infeksjoner
  • endringer i mengden nevrotransmitterne GABA, serotonin og glutamat kan også bidra til utviklingen av demens og Alzheimers sykdom.

Spis anti-inflammatorisk

  1. Friske bær, frukt og grønne bladgrønnsaker
  2. Antioksidantrike krydder og urter, særlig ingefær, hvitløk og gurkemeie
  3. Fet fisk med omega-3-fettsyrene EPA og DHA. Gjerne også tilskudd av fiskeolje tilsatt vitamin D
  4. Umettet fett fra oliven, avokado, nøtter og planteoljer. Flerumettet fett finner du i oliven, fete fiskeslag, fiskeoljer, valnøtter, linfrø og linfrøolje. Tilsett gjerne litt linfrøolje i smoothies.
  5. Extra virgin olivenolje eks. som dressing til salater
  6. Fiberrik mat som nøtter, frø, bær og grønnsaker. Velg frukt og bær med lav GL (blodsukkerstigning) som bringebær, jordbær, epler, pærer, brokkoli, spinat, rosenkål og gulrot.
  7. Usaltede, rå nøtter – spis en håndfull daglig
  8. Røde og blå bær som bringebær, jordbær, blåbær, solbær og krekling.
  9. Fermentert mat og drikke – litt hver dag!
  10. Syrnede meieriprodukt med gode bakteriekulturer, eller tilsatt probiotika

Mer fra Caluna

Atle har Alzheimer, men blir ikke verre. – Tror det skyldes kosten.
Håpet ved demens og Alzheimer holdes skjult for norske leger.
Ung og dement: – Kanskje er det verst for mannen min.
Maria Borelius, forfatter av “Helserevolusjonen”:
– Inflammasjon gjorde meg syk i kropp og sjel.
Lege Ralf Sundberg:
– Diffuse symptomer? Ikke overse dem, inflammasjon er en nøkkel.
Aina: – Sønnen min ble symptomfri fra Asperger. Vi blir ikke trodd.
Håp for Alzheimers sykdom skjult for norske leger.
Jorunn opplevde: Syk tarm, arrogante leger.