Helsehistorier av folk - til folk
Diabetes-vennlige oppskrifter

Hvilken søtning? Hva passer best i bakst og brygg? Her er søtningens ABC!

Hvilken påvirker blodsukkeret? Hvilken egner seg best i kaker? Hvilken bør jeg unngå? Ernæringsterapeutene Nina og Helén vet svar.

Vi har ulik tunge for søtt, prøv deg frem til du finner din beste søtning!
Calunas eminente terapeuter Nina Husø og Helén Fuhr har dykket i det søte.
Her er deres ABC:

Naturlig søtning som påvirker blodsukkeret

Honning og lønnesirup.
Honning har en GI (glykemisk indeks, som viser blodsukkerstigning) på 61, og påvirker blodsukkeret som sukker.
Honning fungerer prebiotisk hvis den ikke blir varmebehandlet over 42 grader.
Velg rå/kaldslynget honning.
Lønnesirup inneholder ca. 90 prosent sukrose (vanlig sukker), 3 prosent glukose,
1 prosent fruktose og har en GI på 54.
Lønnesirup påvirker blodsukkeret på samme måte som vanlig sukker.

Har du diabetes eller pre-diabetes, anbefaler vi å redusere inntaket av sukker og heller teste alternativ søtning.

Annonse:
Calunas ernæringsterapeuter Helén og Nina har kostplanen for deg:

Kokosblomstsukker

Kokosblomstsukker kommer ikke fra kokosnøtten, men fra saften av blomsterknoppne på kokospalmen.
Kokosblomstsukker inneholder i underkant av 80 prosent sukker i form av sukrose, glukose og fruktose og har en GI på 34.
Påvirker blodsukkeret på samme måte som sukker.

Naturlig søtning som ikke påvirker blodsukkeret

Stevia er et naturlig søtningsmiddel 200 – 300 ganger søtere enn sukker.
Til forskjell fra andre naturlige søtstoffer, er stevia uten nyttbar energi og fører ikke til økt blodsukker.
Fungerer dårlig i gjærbakst.

Sommerens søte saker!

Alt du trenger for søt sommer uten blodsukkerstigning…
Uten melk, gluten, hvitt sukker.
Av ernæringsterapeutene Nina og Helén – kun kr 79,- Klikk her.

Sukrin/erytritol

Sukrin/erytritol egner seg fint til baking og til å søte desserter og annet.
I munnen smaker erytritol nesten som sukker, men kan oppleves litt «kald» på smak.
Sukrin gold og fibersirup kan ved store inntak virke lakserende.
Fibersirup lages av plantefiber kalt isomalto-oligosakkarid (IMO-sirup), og finnes i to varianter:
FiberSirup Clear, som er 60 prosent så søt som sukker.
FiberSirup Gold, like søt som sukker/sirup.
Inneholder kun 6g sukkerarter per 100 gram.

F.O.S. FruktoOligoSakkarider

F.O.S. finnes naturlig i noen kornslag og grønnsaker, særlig i jordskokker (gir insulin), løvetannrøtter og rosiner.
Store doser kan gi løs mage og diaré. Start forsiktig.

Søtsoffer du bør unngå

Kunstige søtstoffer er mye brukt i drikke og annet som merket ”uten sukker”.
De vanligste finner du under.
Noe forskning viser at kunstige søtstoffer påvirker vår tarmbiota (tarmbakteriene) negativt.
Disse kunstige søtstoffene knyttes også til fedme og overvekt.

Disse mener vi du bør unngå:

  • Acesuflam K
  • Alitam
  • Aspartam
  • Aspartam-acesulfamsalt
  • Cyklamat
  • Neotam
  • Sakkarin
  • Sukralose

Les mer fra Caluna

Rina (47): Ned 17 kilo på kostplan fra Caluna!
Tar du jern? Du vil trolig revurdere etter å ha lest dette.
Gurkemeie mot kreft!
Lavt stoffskifte? Syv tips for bedre hverdag!
Grovt brød sunnere enn lyst? Stivelsen er den samme.