Helsehistorier av folk - til folk
Autoimmune sykdommer

Hos kiropraktor Truls får Mona beskjeden hun ikke ønsker.

Husker du Mona fra Caluna? For seks år siden gikk hun ned for telling. Med gode endringer er hun nå nesten frisk. Men kiropraktor Truls forteller henne det hun ikke vil høre.

Eller vil hun?
Helse er som ellers i livet: Vi foretrekker enkle svar.
Der Mona sitter på benken til kiropraktor Truls Ottesen og blir mørnet og knadd, sier han det hun egentlig vet: At alt er vevd i alt. Eget ansvar.
Så enkelt. Så vanskelig.
– Med spesifikke øvelser kan du gjøre mye selv. Det handler om bevisstgjøring, stressmestring… Genetikk er bare én ting.
– Au!
Uvisst om hans ord eller tommel smerter mest.

Stive hofter

Calunas daglige leder Mona Vagmo (49) deler skjebne med minst halve befolkningen:
Smerter og stivhet i skuldre, hofter, bein, nakke eller rygg.
Hun har prøvd yoga.
– Men kommer knapt ned i lotusstilling fordi hoftene er så stive.
Om natten våkner hun av at de skriker.

Ikke sitt stille

Truls beskriver en av de mest typiske årsaker til muskel- og leddplager med ett ord: statisk.
– Riktig arbeidsstilling finnes ikke. Den du har hatt lenge, blir feil. Mangel på variasjon er det klareste vi vet om årsaker til muskel- og skjelettplager.
– Der er mange teorier om smerte: ME, prolaps, fibromyalgi…. Men vi kan sjelden peke på én årsak. Omkring 90 prosent av muskel- og skjelettplager ved rygg/nakke er uspesifikke.
Lenge trodde Mona at fibromyalgi var årsak til sine plager. Lege Siri Aabel avdekket noe annet. Viktigst: Mona har melkeallergi, og lavt stoffskifte.
Meierikutt og medisin gjør henne gradvis bedre, men for smertene i ledd og muskler må øvelser til.

Før Mona får behandling, testes skulderen.
Truls instruerer i øvelser, tilpasset Monas plager og behov.

Kvinner rammes hyppigere

Flere kvinner enn menn rammes av muskel- og skjelettplager.
– Vi vet ikke hvorfor, sier Truls.
– Hormoner kan spille inn, og det at kvinner trolig har sterkere immunforsvar enn menn. Kanskje blir kvinners plager registrert mer fordi de oftere enn menn tar fatt i egen helse.
– Min viktigste oppgave er å ufarliggjøre, sier Truls.
– Mange har diagnostisert seg selv, og tror for eksempel at de har prolaps, eller mer alvorlig sykdom.
– Ordet ”prolaps” skremmer. Men prolaps trenger ikke å gjøre vondt, og kun i sjeldne tilfeller ender det opp med operasjon.
– Min oppgave er å vurdere pasienten grundig, og gi informasjon om hvordan hun best kan håndtere plagene. Smerter i muskel- og skjelettsystemet er vanligvis helt ufarlig.
– Mange går i forsvar ved at de blir mer forsiktige i hvordan de bruker kroppen. Som regel er det feil. Du skal bruke den – variere, bøye, løfte… Bevegelsesapparatet tåler som regel mer enn du tror – også tyngre belastning!

Deprimert?

”Utbrent og deprimert”, mente Monas lege da hun falt om på treningssenteret og ble liggende på sofaen i fire år.
– Det visste jeg at det ikke var. Jeg begynte å lese, og forstod kostens betydning.
Aip-protokoll var blant grepen som sakte bedret helsen hennes.
– Men jeg er ikke ordentlig bra. Fortsatt får jeg tåkehode, hodepine og blir sliten.
Truls har liten tro på å kamuflere symptomer med ibux og paracet.
– I forskningen er det lite hold for effekten, særlig ved ryggplager.
Truls herjer videre med Mona, en behandling for det han kaller ”restriksjoner i muskel-skjelett- systemet”.
Etter grundig undersøkelse og tester har Truls ikke mistanke om at Mona har skader, eller annen underliggende sykdom, i muskel-nerve-skjelettsystemet. Dermed kan han herje.
Om Mona følger opp, har Truls stor tro på at hun kan bli mye bedre.
– Regelmessig trening, bevisstgjøring, og variert daglig belastning, eventuelt med noe oppfølgning hos kiropraktor er det viktigste du kan gjøre, sier Truls.
– Og god kost, legger Mona til.

Styrkeprogram - klikk på bildet for større versjon.

Tips og fakta fra Truls

  • Manipulasjon – ”knekking og brekking” er bare ett av flere redskaper kiropraktorer bruker.
  • De fleste av Truls` pasienter har statisk overbelastningsskader etter kontor- og stillesittende arbeid.
  • Kroppen liker forutsigbarhet: mange oppsøker oss etter snømåking eller dekkskift. Slikt muskelarbeid er i utgangspunktet bra, men overgangen kan bli for brå.
  • Muskel- og skjelettplager rammer 30 – 50 % hvert år.
  • Varier belastningsmønsteret ditt, det finnes ikke én riktig sittestilling.
  • 18 forskjellige punkter oppfylles før en diagnostiserer ”fibromyalgi”.

Mer fra Caluna