Livsstil for helse - visst kan du!
Statue av tjukk dame. Elegant, bakgrunn av himmel og natur.
Blogg

Flott at vi drikker mindre kumelk, for kumelk gir magefett

Dessuten er den jevne ku neppe lykkelig som vist på den grønne eng. Hun blir inseminert, fratatt sin kalv og slaktet halvveis i livet. Tilbake sitter vi med magefett.

Magefett og kumelk:
På NRK P2 i dag ytret Opplysningskontoret for meieriprodukter bekymring for at hver av oss årlig drikker 15 liter mindre melk enn vi gjorde for ti år siden. Før jeg går videre:
Hvorfor heter det opplysning, og ikke PR? Kontorets oppgave er tross alt å pushe mest mulig meieri.

Særlig bekymret er våre myndigheter for at kutt av melk vil bety jodmangel. Åtte av ti unge, norske kvinner mangler jod, med til dels alvorlige følger. Men om Opplysningskontoret og Folkehelseinstituttet var så bekymret for jodmangel, hvorfor ikke da tilsette nok jod i bordsaltet slik WHO for lengst har anbefalt Norge?

Finnes bedre kilder til jod enn kumelk

Vi vet at melk er kilde til jod, men visste du at der er mange andre gode kilder til jod også? Nei, for hvordan får vi vite slikt?
Hos P2 påpekes det ikke. Ei heller at når så mange av oss kutter ut melk, så er det av gode grunner: Melk er ikke bare kilde til jod. Melk er også kilde til magefett.
Vaner er vonde å vende, og når vi nå vrir en seig vane burde det jubles, ikke bekymres.

Les: Når Helsedirektoratet advarer mot mettet fett, er Mills med.

Husker du Anita Skorgan med melkeglasset?
I min verden fantes bare én norsk engel på syttitallet: Anita Skorgan. Den reneste blant oss. Anita spilte sin piano, sang sin sang, drakk sin melk og dagen var hvit og engen grønn.
Syttitallet hadde ikke intoleranser, magefett var knapt oppfunnet og verden var enkel. Fasttelefonen stod i gangen, vi ringte frøken Ur for å sjekke om ikke barne-tv begynner snart og Opplysningskontoret for Meieriprodukter var ikke nær 30 millioner i budsjett, og kreft rammet de gamle.

Julia Schreiner Benito, redaktør av Caluna
Jeg vokste opp da Anita Skorgan var en engel som drakk sin melk

Kumelk, insulin og magefett

Så kom lettproduktene og nøkkelhullene og insulinet og magefettet og intoleransene. Nå er 70 prosent av voksne nordmenn tjukke. Særlig magetjukke.
Før alle karbohydratene tålte vi mer melk, vi kunne drikke med Anita uten at magefettet kom. Men med kanelbolle og pizza på hvert hjørne tyner vi nivået av insulin, magefett følger.

Melkeprotein kan øke insulinnivået slik karbohydrater gjør. Kroppen sender da næringen til lagring i stedet for forbrenning.
Om du drikker 200 ml melk, så øker nivået av insulin med omtrent 300 prosent. Insulin er et vekst- og lagringshormon. I passe mengder helt nødvendig, men de fleste av oss utskiller for mye. For høyt insulin er forbundet med:

  • Kreftrisiko fordi melk og meieriprodukter gir østrogenmetabolitter
  • Fett som lagres i mageregionen
  • Magefett rammer også deg som har vært tynn hele livet, spesielt kvinner ved overgangsalder
  • Selv om du later til å tåle meieriprodukter, kan aminosyresammensetningen i meieriprodukter redusere forbrenningen
  • Betennelser og inflammasjon

Kjenner du deg igjen? Kutt ut melk, spis mindre ost, spis de mest fettrike ostetypene og kutt ned eller vekk yoghurt og kremfløte. Smør går bra, det inneholder svært lite protein og laktose.
Erstatt kumelk med plantemelk, ta en skål for at kua skal få et bedre liv og Opplysningskontoret et smalere budsjett.


Nei, det er ikke bare “kalorier inn, kalorier ut”.
Calunas ernæringsterapeuter har utviklet planen i tråd med oppdatert forskning på hormoner.
Keto kostplan med nydelig mat, handlelister, kunnskap, inspirasjon. Du vil merke forskjellen! Se planen her.

Les mer:

Lege Geir Flatabø: Derfor kan melk påvirke adferd
Hege hadde god helse, men elendig forbrenning. Se hva som skjedde da hun droppet meieriprodukter.
Christine skrev master om rådet “kumelk for kalsium”. Hun fant noe rart.
Calunas redaktør: – Hold dere unna barnet mitt, Tine!
Lavt stoffskifte? Lege Siri Aabel anbefaler kutt av kumelk og gluten.
Fem viktige årsaker til at 70 prosent av nordmenn er tjukke.

Referanser

Melk, insulin og kreftrisiko: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19217359