Faste styrker immunforsvaret

Faste er noe av det beste du kan gjøre for immunforsvaret. Faste er cellenes «ryddesjau»: svekkede deler erstattes av friske.

Immunforsvaret og faste: Tenk deg cellen som en travel by, byen må effektivt kvitte seg med søppel, og bruke søppelet til gjenvinning av ny energi.

Du må spise!!
Nei, du må ikke det. I hvert fall ikke hele tiden…
Mennesket har fastet gjennom tusener av år. I disse dager trenger vi enda mer å styrke immunforsvaret. Faste bidrar til det.
Ved faste oppstår tilstanden «autofagi», gresk for selvspising. Faste gjør at cellene effektivt «rydder og renser»: Cellene «spiser» komponenter i de cellene som av ulike grunner er svekket, og bruker disse som næring. Under faste forsøker systemet å spare energi, en løsning er å resirkulere immunceller som ikke er nødvendige, spesielt de som er skadet. Snakk om smart gjenbruk!

Autofagi for immunforsvaret

Kunnskap om fastens fordeler fikk et vendepunkt i 2016 da Yoshinori Ohsumi  ble tildelt Nobelprisen i fysiologi for sin forskning på autofagi.
Når dårlige celler erstattes av gode, så styrkes immunforsvaret. Blant annet ved å generere antioksidanter. Faste bidrar også til kroppens renselse av bakterier, mikrober, virus og parasitter. Enda mer: Langvarig faste styrker  immunsystemet ved å revitalisere stamceller – fra sovende til  tilstand av selvfornyelse.

Faste bidrar til

  • Renselse og fornyelse av celler
  • Avgiftning
  • Fettforbrenning
  • Bedrer insulinfølsomheten, kan reversere og behandle diabetes 2
  • Senke nivået av hvite blodlegemer, som igjen utløser stamcellebasert regenerering av nye immunsystemceller
  • Ketoner som frigjøres forbedrer kognitiv funskjon og forebygger degenerative tilstander som demens og Alzheimer
  • Senker nivåene av IGF-1, et vekstfaktorhormon knyttet til aldring, svulstprogresjon og kreftrisiko

Dr. Takayuki Teruya: Kaloribegrensning og faste forlenger levetiden hos dyr, men prosessen har til nå vært et mysterium.

Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat.

Vi er mer tilpasset matpauser enn hyppige måltider

Innerst inne visste vi det kanskje fra før?
At vi historisk er mer tilpasset lange matpauser enn hyppige måltider.
Genetisk er vi nærmest identisk med steinaldermennesket, og byttet den gang var neppe klart for servering hver tredje time, eller?
Mennesket hadde ikke overlevd som art uten å være tilpasset perioder uten mat.
Det er ikke bare cellene som gjør lurt i en ryddesjau. Vi bør sjaue litt i rådet om «frokost er viktigste måltid», og «spis ofte for å holde blodsukkeret oppe».

Tips

  • For å oppnå autofagi, en stor fordel ved fasting, bør du faste i minst 16 timer.
  • Spis innenfor «vinduer» av åtte timer. For eksempel ved å la frokost bli til lunsj.
  • Vanligvis anbefales vitaminer og mineraler under faste, men noe kosttilskudd hemmer autofagi. Viktigst er kolostrum, glutamin, metylfolat og vitamin B12.
  • Noen kosttilskudd og næringsstoffer aktiverer autofagi, disse er:
    berberine, grønn te, granateple-pulver, økologisk kamille-te.
  • Regenerering kan økes ytterligere ved styrketrening om morgenen før du bryter fasten. Fordi du i løpet av fasteperioden øker veksthormon-nivået voldsomt, om lag med 300%.

(Kilde: Dr. Joseph Mercola)

Referanser

Cell Stem Cell, studier.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/01/190131113934.htm
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24668264
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S155041311830130X
Studie fra Okinawa Institute of Science og Technology Graduate University (OIST) og Kyoto University 😛ublisert i Scientific Reports.
Dr. Joseph Mercola.
Dr. Eric Berg

Mer om faste fra Caluna

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

One thought on “Faste styrker immunforsvaret

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *