Del dette innlegget på:

Ellen ble avvist hos spesialisten på stoffskiftesykdom. Uten begrunnelse. Nå svarer sykehuset.

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

Ellens glade dager forsvant med stoffskiftesykdom. Tre ganger ble henvisning sendt endokrinologen, men avvist uten begrunnelse. Nå svarer sykehuset.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_single_image image=»13135″ img_size=»medium» add_caption=»yes»][vc_column_text]Leste du historien?
– Jeg har mistet så mye av livet mitt, sa Ellen Slydal (48) til Caluna i september.
– Ønsker bare å bli meg selv igjen. Du føler deg maktesløs, kjemper mot noe som er så mye større enn deg.
To måneder er gått siden intervjuet.
Etter endelig å ha vært hos endokrinolog, får hun nå medisinen Liothyronin.
Det viste seg også at hun manglet vitamin D og B-12.
Men hun smiler ikke.
– Det siste året har vært et rent helvete. Mentalt har jeg aldri vært så langt nede som nå.

Til Aker uten avtale

Siste året har vært lidelse, sykdom, avslag, spørsmål uten svar.
Før sommeren troppet hun opp på endokrinologisk avdeling ved Aker sykehus.
I desperasjon, uten avtale.
– Vær så snill å hjelp meg!
– Legen din må sende henvisning, lød svaret. Da var henvisning allerede sendt to ganger.
Ellen er utmattet, frustrert og fortvilet. Hun bor alene, er sykemeldt.
– Jeg har ingen familie som kan hjelpe meg. På toppen må jeg bruke tid og energi på å finne ut av ting selv.

Sykehuset svarer

Ellen har løst Oslo universitetssykehus fra taushetsplikten.
Svar på spørsmålene nedenfor kommer i e-post, sykehuset ønsker ikke å gi svar over telefon.
Avdelingsleder ved endokrinologi, sykelig overvekt og forebyggende medisin, Lene Kristine Seland, svarer Caluna:

– Hvilke kriterier bruker endokrinologisk for å fastslå om en pasient er «syk nok»?
På generell basis vurderer vi opplysninger i henvisningen samt de blodprøvesvarene vi har tilgjengelig.

– Finnes det standarder for dette, eller vurderes det etter skjønn?
Legene som vurderer henvisninger baserer vurderingen på kriterier i prioriteringsveilederen for endokrinologi.
(Caluna finner ingenting i veilederen som forklarer at Ellen ble avvist hos endokrinolog flere ganger.) 

– Hva er avgjørende for å få time hos endokrinolog?
At helsehjelpen ansees sannsynligvis å være nyttig og kostnadseffektiv og at man fyller kriteriene i prioriteringsveilederen.

– Så fortvilet var Ellen, at hun selv troppet opp i resepsjonen på endokrinologisk, Aker, og tryglet om hjelp. Men ble avvist. Kommentar?
Vår poliklinikk kommer ikke inn under de kriterier hvor pasienter kan ta direkte kontakt med poliklinikken for en elektiv vurdering. Vi henviser derfor pasienter som møter direkte på vår poliklinikk, til fastlegen eller annen behandler, som må være den som henviser pasienten til oss.

– Da Ellen endelig fikk time 4. september i år, var det hos privat sykehus. Det viste seg å være samme endokrinolog som hun var blitt avvist hos på Aker.
– Hvorfor skjer det?

Enkelte av våre leger jobber både hos oss og som privatpraktiserende avtalespesialister, og pasienter kan derfor oppleve å være i kontakt med samme lege både i offentlig og privat helsetjeneste.
Når dr Erik Fink Eriksen vurderer henvisningen, skal normalt hans navn ikke oppgis ved henvisning til avtalespesialist. En feil gjorde at det skjedde i dette tilfellet.
Vi beklager dette.

Ingen info om stoffskiftesykdom etter kreftbehandling

Ellen fikk behandling for kreft i 2016. Men ingen fortalte henne at stoffskifteproblematikk er vanlig bivirkning av behandlingen.
– Hadde jeg visst det, så hadde jeg visst hva jeg skulle spørre etter.
20. september stilte Caluna også følgende spørsmål:
– Ellen ble behandlet for kreft ved Ullevål universitetssykehus, men fikk ingen informasjon om at stoffskifteproblematikk er vanlig bivirkning etter behandling.
– Er det ikke rutine?
– Om nei, hvorfor ikke?

Snart to måneder senere har Caluna kun fått dette svaret fra kommunikasjonsrådgiver Hedda Holth ved Oslo universitetssykehus, e-post:
Jeg jobber med å få svar på spørsmålene knyttet til kreftbehandling. Du får det så fort jeg har dem.

Ellen kommenterer

– Ettersom jeg har fritatt dem fra taushetsplikt, kunne de ha svart mer direkte. Svarene er jo kun standard som gjelder enhver pasient.
Hun håper på bedre dager.

Mer fra Caluna

[/vc_column_text][vc_single_image image=»10039″ img_size=»large» add_caption=»yes»][/vc_column][/vc_row]

Del dette innlegget på:

Sykdommer/Tilstander

Caluna Nyhetsbrev

Få de siste nyheter og oppdateringer innen helse!