Helsehistorier av folk - til folk
Kosthold

Fråtse i fett på LCHF? Nei!

Fettkaffe til frokost, smør til lunsj, bacon til middag? Nei. Karboredusert betyr ikke fettfråts. Hvor mange kalorier trenger du, egentlig?

Thor Foseid

Av ernæringsekspert Thor Foseid. Leder gruppen Spør Thor på Facebook.

”For mye fet mat gjør kroppen din sur.”

LCHF-kost (lowcarb highfat) bør balanseres, som alt annet. Ukritisk LCHF-kost kan skade helsen din.
Mange som legger om til LCHF hevder at det er et mål i seg selv å spise mye fett. Begrepet LCHF inviterer til å tro nettopp det.
Dermed kretser maten rundt egg, bacon, kaffe tilsatt MCT-olje, smoothie tilsatt rå egg…
Det kan bidra til helseplager: slikt kosthold skaper forsuring av kroppen fordi nevnte matvarer har svært lav pH.
I tillegg gir slik mat altfor mye protein.
Det er ikke uvanlig at personer på LCHF-kost daglig inntar over to gram protein per kilo kroppsvekt. Ideelt for helsen er 0,6 til 0,8 gram protein per kilo kroppsvekt daglig.
Idealet er altså under ett gram per kilo kroppsvekt, ikke over to!

”For mye kalorier og protein sliter på kroppen og bidrar til rask aldring.”

For mye kalorier

Dessuten gir fett langt flere kalorier enn nødvendig. For mye kalorier og protein sliter på kroppen og bidrar til rask aldring.
Husk: fett inneholder ni kalorier per gram.
Protein og karbohydrater har kun fire kalorier per gram. Altså skal det lite til før kalorimengden fra fett overstiger kalorimengden fra protein og karbohydrater.

”LCHF sier ikke annet enn at kalorimengden fra fett relativt sett skal dominere kostholdet.”

Avokado på chili con carne er flott, men du bør ikke dynke deg i fett.

Spis grønt!

For å balansere kroppens pH-balanse, må kosten inneholde nok grønnsaker.
De som vokser over bakken inneholder mest vann, en del fiber, lite fett og protein. Typisk en til fire gram karbohydrater per 100 gram. Dessuten er de basiske, motsatt av forsurende.
LCHF sier ikke annet enn at kalorimengden fra fett relativt sett skal dominere kostholdet.

Spis slik

Hva betyr dette?
At du kan spise en kilo grønnsaker hver dag uten at det blir mer enn 25 gram karbohydrater (100 kalorier).
Med kroppsvekt på 70 kilo vil du klare deg med ca. 50 – 60 gram protein daglig. (200 – 240 kalorier)
Tenk deg en dag:
Protein- og fettinntaket består av

  • to egg
  • en avokado
  • to laksefileter
  • litt fett og protein fra en kilo grønnsaker

Det gir total kalorimengde ca. 12 – 1 300.
Hvorav 8 – 900 kalorier kommer fra fett.
Altså utgjør dette, målt i kalorier:

  • fett ca. 70 prosent
  • protein ca. 20 prosent
  • karbohydrater fra grønnsakene ca. 10 prosent.

Kvinner klarer seg fint på 1200 kalorier

Regnestykket ovenfor er selvsagt ikke helt presist fordi vekten på råvarene jeg beskriver varierer.
Poenget er at LCHF ikke betyr at du skal spise store mengder fett! Kalorimengden fra fett blir høy uansett. Målet er balansert, næringsrik kost med riktig pH. Uten flere kalorier enn nødvendig.
Kvinner med normal aktivitet klarer seg utmerket på 1 200 kalorier daglig.
Menn trenger ca. 1 500 kalorier om kostholdet er sammensatt som beskrevet.
Der er selvsagt unntak for dem som er svært fysisk aktive, men det er en egen problemstilling.

En salig salat!