Helsehistorier av folk - til folk
Helse

Isbading er min varme

Jeg frøs alltid. Inntil jeg skrudde på det kalde vannet. Isbading er mitt tips for en varm vinter!

Av Maria Linde Mayer

Av Marie Linde Mayer

Jeg har alltid vært frossen, den med lag på lag av klær…
Venner tullet med at hendene mine er som isblokker.
Da en av dem forslo isbading som en ”koselig” aktivitet underet jeg: hvor godt kjenner han meg? Skulle isprinsessen isbade?
Etter en kjapp samtale med min isbadende venn ble jeg likevel fristet.

Isbading i dusjen

Tanken på å hakke hull i isen og kle av meg i kulden var skremmende. Dette måtte prøves hjemme først!
Neste morgen samlet jeg mot, og avsluttet dusjen med to minutter iskaldt vann. Forferdelig! Sykt kaldt! Jeg frøs, hyperventilerte og jeg hatet meg selv bittelitt for denne ideen. Det kjennes som om kroppen går i sjokk under det isende vannet, og hjernen sier: kom deg ut av kulden og inn i et varmt håndkle!
Da er kunsten å bli i 30 sekunder, til kroppen kommer forbi sjokket og du får kontroll på pusten. Da begynner den gode følelsen!
Og etterpå…. en ny og oppløftende følelse!

To iskalde minutter er min meditasjon.

Normalt synes jeg badet er kaldt når jeg kommer ut av dusjen. Nå virket det varmt.
Jeg har aldri vært en morgenperson, men nå føler jeg meg våken og opplagt om morgenen. Ikke er jeg morgengretten heller, men skjerpa og klar!
Altså fortsatte jeg med den kalde dusjen. Den første uken var vanskelig, men etter en måned var det et velkomment ritual som sparket meg ut av nattesøvnen.
Gradvis ble morgenhumøret mitt bedre, og det kalde vannet kjentes ikke like forferdelig. Generelt frøst jeg mindre.

Ut!

Så er det å våge seg ut for et skikkelig isbad.
Det kjennes litt skummelt, jeg har alliert meg med en god venn.
Dagen er perfekt: sol, fem grader i luften, nesten vindstille. Vi småjogger ned til brygga.
Jeg har drevet med vannsport i mange år, jeg kjenner vann. Men nå virker sjøen mørkere og mer fremmed enn noen gang.
Ingen is, men jeg kan love deg for at det er kaldt!! To grader? 0?
Trikset her er å handle raskt og ikke tenke, da begynner du bare å angre. Jeg kaster skoene, den store boblejakken, beholder lue på, beveger meg raskt og bestemt uti. Følelsen er som is mot huden, skummelt!
Jeg hyperventilerer, men får kjapt kontroll på pusten mens jeg beveger meg litt. Da jeg føler kontroll, kjennes vannet greit.
Jeg holder ut om lag to minutter, føler meg som en konge da jeg går opp av vannet. Isprinsesse, jeg? Neida!
Det er følelsen som etter en real berg-og-dalbane.
Dødsskummelt og dødskult! Overveldende – følelsen gir mersmak!

Kald dusj renser hodet

Jeg isbader innimellom for å komme meg ut, få frisk luft og teste grenser.
Men det er de kalde minuttene i badet som gir meg den jevne opplevelsen.
Ett eller to minutter under iskaldt vann er nok til å tømme tankene før dagen starter.
Kulden i dusjen og tiden etterpå gir ro i sinn, mental avslapping. Jeg synes jeg takler hverdagen bedre. Kalddusjen er som en annerledes meditasjon.
Før strevde jeg med å komme meg opp om morgenen. Nå er jeg opplagt når jeg starter dagen. Men den største forskjellen er å slippe å fryse hele tiden. Jeg har mer kontroll over kroppens temperatur, det har gitt meg ro.
Så deilig å ikke fryse hele tiden!
Det er gjort lite forskning på fordelene ved isbading. Men det gjør noe med meg! Prøv, da vel!

Jeg isbader fordi:

  • generelt fryser jeg mye mindre etter at jeg startet å isbade/isdusje
  • det klarner tankene og gir ro
  • det tester grensene mine
  • jeg meg mer våken og skjerpa om morgenen
  • jeg er ikke morgengretten lenger
  • jeg  takler hverdagen bedre
  • kalddusjen er som meditasjon

Vil du prøve? Start med en kald avslutning på dusjen for gradvis tilvenning. Gled deg til ditt første utebad – men snøen som ramme?

Er isbading sunt?

Vi sier gjerne at isbading er helsefremmende, og påstanden støttes av mange mindre korttidsstudier. De fleste studiene er med mannlige forsøkspersoner.
Men ikke alle studier viser positiv effekt. Professor ved UiT, Norges arktiske universitet, Maja-Lisa Løchen, har sett på forskningen.
– En finsk studie av ti friske kvinnelige vintersvømmere som isbadet tre ganger i uken i tolv uker, viste ingen endring verken til det verre eller bedre av motstandsstoffene antioksidanter i kroppen.
-Isbad har lenge vært brukt som behandling av revmatiske sykdommer, uten at man har kunnet måle noen objektiv bedring. Men pasientene forteller at de føler seg bedre, sier Løchen.

Ikke effekt på puls og blodtrykk

Bo Belhage er klinisk førsteamanuensis og overlege ved Københavns Universitet. Med tre kolleger forsket han på vinterbadingens virkning på kroppen.
– Turen i det iskalde vannet er kort og godt sjokkbehandling, forklarer Belhage til forskning.no
-Kroppen nedkjøles ekstremt raskt, og kroppens forsvar settes i gang. Blodkarene trekker seg sammen og sjokket utløser en cocktail av endorfiner og adrenalin i blodet.
Men effekten avhenger av om man er erfaren vinterbader eller ikke.
I et eksperiment sammenlignet Belhage og kollegene hans hvordan 16 frivillige reagerte på sin første opplevelse med isvann.
Deltakerne oppholdt seg i en balje med iskaldt vann i ett minutt. Det ble målt hjertefrekvens, blodtrykk, pust og blodgjennomstrømning i hjernen.
Forskerne forventet å se stigning i hjertefrekvensen og blodtrykk, men det forble ganske uendret.
-Vi ble svært overrasket. Den litteraturen vi hadde studert, sa at blodkarene ville trekke seg sammen og at det ville gi en kraftigere puls.
-Blodkarene trakk seg sammen, men vi så bare en liten stigning i pulsen fordi de ble anspent av ubehaget ved å skulle ned i kaldt vann.
-Det som var det overraskende, var at vi ikke så noen effekt på blodtrykk og puls.
-Vi hadde forventet en stigning, og større blodgjennomstrømning i hjernen, men vi så det stikk motsatte, forteller Belhage.
Les mer om studien her.

Mer fra Marie om isbading her.